Ni fattar ingenting – jag är helt övertygad

Micke Nybrink inför Elitloppet 2019: ”Prova tredje världskriget i trav, bara en häst överlever”

Foto: LENA EMMOTH/TR BILD
TRAV

Ledsen att säga det här men ni fattar ingenting, är faktiskt helt övertygad om det. För ni begriper inte hur häftigt det här kommer bli.

Ni har heller inte en aning vad som kan hända.

Och ni har dessutom inte insett att det är bästa Elitloppet vi sett på länge.

Giganternas kamp sägs det – nope, det är att göra det för enkelt.

Prova med tredje världskriget i trav, bara en häst överlever.


ANNONS: Missa inte – här kan du ta rygg på Sportbladets andelsspel under hela Elitloppshelgen. Gå med i laget här. [Extern länk]


Om det nu ändå är giganternas kamp som väntar, om det är så enkelt – då ska inte spårlottningen spela någon avgörande roll. Jag tror i och för sig heller inte det, att det går att lotta bort hästar som Propulsion, Aubrion du Gers, Heavy Sound och Readly Express. Inte på det sättet. Däremot kan ju vad de tvingas göra i ett försök för att ta sig till finalen vara ödesdigert.

Fråga Bold Eagle. Hans insats i försöket 2017 är fortfarande det bästa vi sett på en travbana, väl? Det var en en-gång-i-livet-insats.

Men kostar det, smakar det. I finalen var han mest bara i vägen för Propulsion som rent av kunnat vinna utan den tömde Bold Eagle framför sig i sista kurvan.

Så mycket i år kommer att handla om att spela spelet, att göra exakt det som krävs för att skaffa sig ett läge till finalen. Den som trycker på röda knappen för tidigt förlorar. Jag vill påstå att det kanske sett givet ut på förhand, att det bara fanns några stycken som kunde vinna. Men ju mer jag vänder och vrider på alla faktorer desto mer snurrar det.

Elitloppet 2019 är inte giganternas kamp, jag tror att det är en för enkel lösning. Nej, det blir de små marginalernas lopp. Ett litet misstag kan avgöra allt, en gnutta otur kan fälla vem som helst och den som drabbas minst vinner. Det gäller att hålla motståndarna nära sig men att vänta med att öppna eld.


ANNONS: Missa inte – här kan du ta rygg på Sportbladets andelsspel under hela Elitloppshelgen. Gå med i laget här. [Extern länk]


Blir alldeles konstig i kroppen

Fast vi tar det från början, vi tittar på hästarna, dessa helt enorma djur. För 2019 är faktiskt något helt annat än vi är vana vid. Förra årets startfält i Elitloppet, i en jämförelse, var rena rama... jag höll på att skriva skiten men ni förstår vad jag menar.

Blir ni inte alldeles konstiga i kroppen när ni ser hästarna som ska vara med i år, då är ni inte travintresserade på riktigt.

Propulsion är den vi måste nämna först. För fjärde gången ska han försöka göra det omöjliga, vinna Elitloppet utan att vara det minsta lilla startsnabb. För det är han inte, han öppnar varken bra eller dåligt och i ett sånt här lopp är det att bjuda på ett kopiöst handikapp. Det var därför ett femtespår bakom bilen i försöket inte var någon big deal, eller i alla fall inget att haka upp sig på.

Hästen är sannolikt bättre än föregående år. Daniel Redén har siktat på en tidigare formtopp med sin ärrade slugger.

2016, 2017 och 2018 har hästen kommit i kanonform några veckor
efter Elitloppet – som en ren långnäsa har han känts fullständigt omöjlig att besegra då. I Elitloppet har han ­varit jättebra, men kanske inte Propulsionbra?

Jag vet, sånt är förstås svårt att säga. När hästarna springer allt vad de kan i 1609 meter utan att pusta, hur ska man veta?

Nej, allt har ju varit Örjans fel. Gubben (vi är båda födda 1962) kör ju för sent. Med ”Proppen” ska man hellre gasa ett varv för tidigt. Så har snacket varit, eller så lät det i alla fall efter andraplatsen 2018. Här vill jag ändå rätta alla er som gnäller på Kihlström. Han har bara ”kört bort” Propulsion en gång. 2016 var det Erik Adielssons fel (fyra i finalen) och 2017 var det Johan Untersteiner (tvåa) som glömde köra.

Fast ärligt talat, Örjan, hur svårt kan det vara? Kör någon jävla gång bara. Jag menar i finalen, försöket är inte min huvudvärk. Fast där räcker det väl att vara... nej, jag vet inte. Du får väl improvisera.

Spår sju gör det spännande

För Readly Express är det nu eller aldrig. Prix d’Amerique-vinnaren från 2018 fick sig en box i magen redan före försöket i form av spår sju. Det var förstås inget vidare. Men om jag ska vara ärlig tycker jag att det är kul, att det gör Elitloppet roligare, att det var lagom åt honom.

Ge honom spår ett eller två så är det ju inte det minsta spännande. Då hade försöket varit kört och de andra funderat över hur de ska ta sig till final bakom honom. Boring.

Och om man har världens häst, världens bästa kusk, nej, då duger det inte att börja böla. Och Björn Goop är ingen mammas pojke, jag lovar, låt er inte luras av hans bländvita leende. Om det är någon som ska ta sig an en sån här uppgift är det han. Han flinar när han sticker kniven i dem.


ANNONS: Missa inte – här kan du ta rygg på Sportbladets andelsspel under hela Elitloppshelgen. Gå med i laget här. [Extern länk]


Ingen tillåts fuska hos Nurmos

Exakt hur bra Readly Express är i ett sprinterlopp på Solvalla, på en vindsnabb bana, i ett andra heat, är oklart. Det är nytt.

Två heat samma dag är normalt sett en stor sak. Men jag vet också att en toppatlet återhämtar sig mycket snabbare än såna som fuskat med träningen och om det är en detalj vi lärt oss: Timo Nurmos hästar har aldrig någonsin tillåtits hoppa över ett träningspass bara för att det inte är kul, för att det regnar, är skönt i soffan eller för att det går en så bra film på tv.

Jag har sån respekt för Nurmos att jag garanterar kanonform på Readly Express. Om han inte är i sitt livs bästa författning på söndag kommer vi inte att få veta det – för då stryks hästen. Så viktig är den här starten, hästens sista start i livet. De har inga planer på att smyga ut bakvägen.

Aubrion du Gers startar från spår ett i samma försök som Propulsion och det är troligen så att tränare Jean Michel Bazire valt ett annat läge om det vore möjligt.

Men samtidigt är det knappast ett problem, ingen har kortare väg till mål, starten går långt in på rakan när det är 1 609 meter (1 640 är standard) och kurvan kommer snabbt. Pole position är aldrig fel.

Franskt ånglok riskerar spåra ur

Och: Joseph Verbeeck kör. Den ökände, skandalomsusade 62-årige belgaren, som 2003 satt häktad för att ha slagits med en taxichaffis efter Elitloppet, har med sig alla vapen som behövs för att lösa uppgiften.

Att han skulle bli fast är en utopi, då kör han hellre över någon. Jos är typen som säger upp med händerna och sen skjuter dig i knäskålarna, lätt överdrivet.

Jag skrev att man ska hålla sig i närheten av sina motståndare för att vinna Elitloppet, men när det gäller Verbeeck kan det nog vara tvärtom.

Aubrion du Gers är ett äkta franskt ånglok och jag anar att det riskerar bli urspårat när Jos är i stan för att vinna. Och tro för fasen ­inte att han inte kan köra häst, att han är kass – grejen är mer att man inte säkert vet vilken regelbok han läst.

Har två personliga favoriter

Vid sidan av den här trion har jag två personliga favoriter, två hästar som jag så gärna skulle se som vinnare.

Makethemark är den ena. Petri Salmelas spurtspecialist är faktiskt en fullt tänkbar profitör på att de andra slåss för mycket och för tidigt.

Från spår ett bakom bilen i försöket är han nästan redan i final, får jag för mig. Med en rygg till upploppet i finalen kan man nästan undra vad som ska kunna stoppa honom. Ja, jag tar i lite. Men alla som såg honom vinna Jubileumspokalen förra året vet hur effektiv han är då.

Det handlar bara om att de andra måste vara lite mosiga eller mjölksyrestinna.

Heavy Sound är den andra jag hejar på lite i smyg. Man kan ju inte blåsa upp sig för mycket, det är ju trots allt Propulsion och Readly Express som ska nitas.

Men hur helt jäkla enorm såg han inte ut i årsdebuten? I årsdebuten!

Kenneth Haugstad har kört Heavy Sound ändå sedan han var liten, i alla 40 starter. De har en speciell relation och jag brukar säga till Haugstad att det fortfarande bara är han och jag som fattar hur in i helvete bra Heavy är. Då skrattar han alltid, men blir sedan uppriktigt glad och nickar. De andra har inte insett. Kenneth summerar också Elitloppet 2019 på ett bra sätt:

”Det är fantastiskt att få vara med. Spår sju? Äsch, vi krossar dem ändå. Så otroligt kul att få vara med med Heavy. Han betyder allt för mig i mitt travliv och jag tror faktiskt på en bra chans att gå vidare. Sen kan allt hända i finalen.”


ANNONS: Missa inte – här kan du ta rygg på Sportbladets andelsspel under hela Elitloppshelgen. Gå med i laget här. [Extern länk]


avMicke Nybrink

ARTIKELN HANDLAR OM