Därför blev finska guldmålet bortdömt

avIbraheem Alsalman

Finlands segermål i VM-finalen dömdes bort i går.

Nu ger internationella ishockeyförbundet en förklaring.

De hänvisar till två paragrafer – båda handlar om målvaktsinterference.

Det var en högdramatiskt VM-final som spelades i går mellan USA och Finland.

Petra Nieminen prickade in 2–1 11.30 in i den fjärde perioden och en vild glädje utbröt.

Men efter en lång videogranskning tog domaren beslutet att döma bort målet ge Finland (!) powerplay.

– Det tog på tok för lång tid, det medger jag. Vi måste utvärdera i efterhand för så som det ser ut så är det något fel på systemet, men jag har inte något annat att tillägga om domslutet, sa Internationella ishockeyförbundets chef René Fasel efteråt.

Hänvisar till två paragrafer

Och än har efterspelet inte lagt sig.

Nu går den internationella ishockeyförbundet ut med en förklaring kring det bortdömda målet.

De hänvisar till två olika regelparagrafer – som båda handlar om målvaktsintreference.

Den ena går ut på att den anfallande spelaren inte får ha kontakt med målvakten utanför målgården, förutom om den är oavsiktlig.

Den andra är om målvakten har puckkontakt utanför målgården, måste den anfallande spelaren göra vad den kan för att minimera eller undvika kontakt med målvakten.

”Med hänsyn till det ovanstående reglerna så måste målet dömas bort”, skriver IIHF i ett officiellt uttalande.

I samband med kaoset fick USA:s målvakt en utvisning för tripping. Ishockeyförbundet menar att det beslutet togs av domaren på isen och kan i sådana fall inte ändras av videodomaren i efterhand.

USA vann till slut matchen efter straffläggning.

ARTIKELN HANDLAR OM