Skidförbundets ”reklamkupp” stressade upp SVT

avPetra Thorén

SPORTBLADET

SUNDSVALL. Efter trupputtagningen skulle landslagschefen Rikard Grip delta i SVT:s Vinterstudion utomhus.

Men landslagschefen hade fått order om att inte täcka över sponsorloggorna på sina kläder.

”Reklamkuppen” ledde till viss tumult hos SVT som tvingades flytta in sin personal för att undvika dyra böter.

– Det blev väldigt roddigt, många människor blev jättestressade av det här, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.

Under söndag eftermiddag presenterade landslagschefen Rikard Grip truppen till skid-VM.

Planen var att han efter presentationen skulle vara med i SVT:s Vinterstudio.

Och utomhus på skidstadion i Sundsvall stod experten Mathias Fredriksson och reportern Maria Wallberg och väntade.

Men Rikard Grip dök aldrig upp.

Inomhus vid presscentrat pågick diskussioner mellan landslagsledningen och Ulf Nilsson, SVT:s projektchef för SM-veckan.

För att delta i SVT:s studion utomhus var Rikard Grip tvungen att klistra över sina sponsorloggor. Det hade landslagschefen fått order från marknadschefen Johan Sares på Svenska skidförbundet att inte göra.

”Vi riskerar böter”

Det rådde en viss tumult innan Ulf Nilsson fattade beslutet att flytta in intervjun.

– Vi hade tänkt att ha Rikard som gäst i studion. Vi riskerar böter om folk har reklamloggor inom det område vi förfogar över, säger han.

1 av 3

”Område” är alltså där SVT slagit upp en studio, som under SM-veckan var utomhus på skidstadion.

– När vi kliver ut från ett sådant område kan vi göra intervjuerna.  Han (Grip) hade landslagskläder med  alla sponsorer på. Jag tänkte lägga en tejpbit över loggorna, som vi gjort med alla andra gäster, men de ville inte. Det kan inte vara andra regler som gäller för längdskidorna. Vi är inte beredda att ta böter för det, säger Ulf Nilsson.

Han uppskattar att det skulle kunnat, om SVT blivit granskat, inneburit böter på 200 000 kronor.

TV-tittarna fick vänta en stund på att höra Rikard Grips tankar kring VM. För SVT-personalen blev det roddigt.

– Många människor blev jättestressade av det här, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.

– Reglerna är glasklara. Men kan det räknas som en studio? Allting var rivet. Hade jag bestämt hade vi kunnat köra där ute, nu blev det lite försenat, säger Mathias Fredriksson.

”Skönt att stå kvar inne”

Landslagschefen Rikard Grip uppfattade situationen som lugn.

–  Det var väl skönt för dom att slippa stå i snöyran och göra intervjun. Jag tyckte det var skönt att få stå kvar här inne. Jag funderar inte så mycket på det, det får andra fokusera på.

Foto: SVT.SE/SPORT

"Reklamkuppen" gick alltså hem.. skulle man kunna säga.

– Det är de (sponsorerna) som ger oss förutsättningarna att bedriva den verksamhet som vi gör. Vi vill ge dom den möjligheten att synas tillsammans med oss, säger Rikard Grip.

Var det ditt beslut?

– Det är inte mitt beslut. Jag lyssnar på det vi blir tillsagda, säger Rikard Grip och hänvisar beslutet till marknadschefen Johan Sares.

Efter händelsen var Ulf Nilsson framme hos landslagschefen Rikard Grip och bad om ursäkt för ett missat mejl. Diskussionerna om händelsen och beslutat att inte täcka sponsormärkena fortsatte dock och lär gå vidare med Svenska skidförbundet.

Guide inför skid-VM i Seefeld 00:49
ARTIKELN HANDLAR OM