”Ericsson blev straffad för teamets miss”

Racingpanelen om Schumacher, svenskarnas insatser i IndyCar – och helgens F1-tävlingar

avAnna Andersson

SPORTBLADET

1) Det var en tuff söndag för både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i säsongens andra lopp i IndyCar. Vilket är ditt betyg?

Anna Andersson: Andra loppet var inte lika framgångsrikt som det första sett ur en svensk synvinkel, men jag tycker ändå att det fanns flera positiva saker att ta med sig. Felix Rosenqvists kval var återigen riktigt bra, men även om han inte var lika stark under loppet körde han stabilt. Han var på väg mot en placering bland de tio bästa när han blev avkörd, en incident han själv inte kunde rå för. Marcus Ericsson hade återigen ett mindre bra kval, men presterade betydligt bättre i loppet och då kommer vi till den punkt som jag har svårare att acceptera. Ericsson blev personligen straffad för att teamet släppte ut honom vid fel tillfälle efter depåstoppet, svensken lyckades undvika en kollision men tvingades släppa förbi i stort sett hela fältet vilket gjorde att hans race förstördes. Rosenqvist blev påkörd av Ericssons kollega, men samtidigt som Rosenqvists race var förstört slapp föraren som orsakat incidenten en bestraffning. Den köper jag inte.

Janne Blomqvist: Visst var det ett tufft slutresultat, men faktum är att båda svenskarna gjorde bra race. Felix Rosenqvist () var överlägset snabbast under kvalet. Nu lyckades han inte riktigt följa upp det med ett lika bra race, men utan incidenten mot slutet hade han ändå en topp-10 placering på gång, vilket är ett helt ok resultat för en rookie i blott sitt andra lopp i serien. Marcus Ericssons () helg var lite tvärtom med ett mindre lyckat kval som han dock vände till ett strålande race där han utan teamets miss vid sista depåstoppet hade varit topp-5 i mål, kanske till och med bättre än så. Det är små detaljer som avgör i IndyCars jämna startfält vilket båda svenskarna fick erfara i söndags.

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

2) Slår Ferrari tillbaka i Bahrain om ja, varför om nej, varför inte?

Anna Andersson: I Australien hade Ferrari problem med mediumdäcken, med setupen och saknade downforce. Nu väntar varmare temperaturer och en banan där Sebastian Vettel trivs, han har vunnit där fyra gånger – två av dem de senaste två åren. Det är klart att Ferrari kan slå tillbaka, det går inre att använda Albert Park som någon måttstick utan vi måste vänta fyra kanske fem lopp innan vi ser en tendens. Under testerna var Ferrari snabba och jag förväntar mig ett väldigt tajt race.

Janne Blomqvist: Jag tror absolut Ferrari kan slå tillbaka. Farten saknades i Melbourne och det har spekulerats i en mängd olika anledningar. Jag tror man hade lite problem både med balansen i bilen men också med bilens power unit som man inte kunde utnytttja fullt ut. Red Bulls Helmut Marko tror att det hela hade att göra med kylningen som inte var tillräcklig, och den tesen är jag beredd att stödja. Ferrari har vunnit här de två senaste åren, och vi vet hur bra Sebastian Vettel trivs på den här banan. Det är varmt här också. och potentiellt svårt med kylningen av motorn även här. Ferrari säger dock själva att man har gjort vissa justeringar och räknar med att vara tillbaka där man vill vara och såg ut att vara efter testerna i Barcelona.

Foto: Luca Bruno / TT NYHETSBYR≈N/ NTB Scanpix
Mick Schumacher

3) Vilka förare och team förväntar du dig i täten av Bahrain GP och varför?

Anna Andersson: Jag räknar med att det blir en tajt fajt mellan Mercedes, Ferrari och Red Bull. Jag tror inte att Lewis Hamilton inte vill vara tvåa en gång till, jag är övertygad om att Ferrari vill slå tillbaka och att Red Bull, som inte alls var nöjda med premiären, vill ha revansch. Enligt Helmut Marko har teamet löst de problem man hade i Australien och det ger Max Verstappen goda möjligheter. Jag ser fem förare med bra chanser till en plats på pallen, Bottas som tog sin första pole position i Bahrain, Hamilton som är flerfaldig mästare, Vettel som vunnit i Bahrain fyra gånger, Charles Leclerc som själv anser att han gjorde för många misstag i sin Ferraridebut och självklart Verstappen som numera är etta hos Red Bull.

Janne Blomqvist: Jag förvantar mig en tight fight mellan de vanliga förarna i toppteamen med framst Lewis Hamilton och Sebastian Vettel som förhandsfavoriter. Hamilton bör vara revanschsugen efter att "bara" blivit tvåa senast, och än mer revanschsugen bör Vettel vara med tanke på sin insats i Melbourne. Dock ska vi inte glömma bort nytände Valtteri Bottas som vi alla vet trivs här. Bottas tog just här i Bahrain sin första pole, och visade med eftertryck hur stark han kan vara när allt stämmer. Inte heller Max Verstappen kan räknas bort. Kanske får vi till helgen ytterligare ett bevis på att Honda har gett Red Bull en motor som de på allvar kan utmana om segrar med. Sist men inte minst har vi även Charles Leclerc som absolut kan hota de främsta på söndag.

F1-bloggen med det senaste snacket inför Bahrain Grand Prix

Helgens sändningstider

Fredag

15.55, Viaplay/Viasat Motor: Bahrains GP – träning 2

Lördag:

11.05, Viasat Motor/Viaplay: Formel 2 – race 1

12.55, Viaplay/Viasat Motor: Bahrains GP – träning 3

15.30, Viaplay/Viasat Motor: Bahrains GP – kval

Söndag

13.10, Viasat Motor/Viaplay: Formel 2 – race 2

16.15, Viaplay/Viasat Motor: Bahrains GP – race

ARTIKELN HANDLAR OM