Smedbossen: ”Det har varit en rejäl resa”

Från konkurshot till dubbla SM-guld

avStefan Holm

ESKILSTUNA. 2016 var klubben uträknad, både sportsligt och ekonomiskt.

Men Smederna reste sig och säkrade under onsdagen sitt andra raka SM-guld genom att besegra Dackarna.

Nu är klubben så attraktiv att ett tiotal förare redan har erbjudit sina tjänster inför nästa säsong.

– Det har varit en rejäl resa, säger klubbchefen Håkan Ringkvist.

2016 var på väg att bli det kompakta mörkrets år för Smederna. Klubben hade skulder på 2,5 miljoner kronor och den dåvarande styrelsen ansåg att det bara fanns en lösning, att begära klubben i konkurs.

Det var då Håkan Ringkvist, efter ett samtal från klubbikonen Magnus Zetterström, klev in i föreningen igen. Han tog över ordförandeklubban, omförhandlade föraravtal, fick sponsorer att stryka fordringar och skjuta till nytt medel för att rädda klubben.

Det handlade om överlevnad, så ingen brydde sig om att laget bara vann en match under säsongen och blev ohjälpligt sist i tabellen.

Undvek nedflyttning

Smederna skulle alltså ha kört i allsvenskan 2017 men undvek degradering när Västervik valde att inte ta klivet upp från allsvenskan.

Eskilstunaklubben tackade för möjligheten och vann tidernas mest sensationella SM-guld. I takt med framgångarna hittade Eskilstunaborna tillbaka till motorstadion, och publikintäkterna förvandlade krislaget till en ekonomiskt välmående förening.

Guldåret 2017 ökade Smederna Speedway AB omsättningen från 4,2 till närmare 7 miljoner kronor, så utan att äventyra ekonomin kunde klubben värva Fredrik Lindgren och Niels Kristian Iversen, som hjälpte Smederna att försvara SM-guldet.

Final utan spänning

Under året har speedwayvännerna fortsatt att vallfärda till hemmaovalen i Gröndal. 2017 steg publiksnittet från 2 793 till 3 615 och i år kan klubben plussa på ytterligare tusen åskådare per match.

Årets överlägset största publik – 8 977 personer – såg onsdagens finaluppgörelse mot Dackarna, och få blev besvikna. Gästerna var piskade att hämta upp ett tvåpoängsunderläge och inledde matchen med en femetta genom Pawel Przedpelski och Greg Hancock, men det hjälpte inte.

Smederna, lagmaskinen, hittade rätt inställningar och hade avgjort guldstriden efter tolv heat, då ställningen var 42–28, totalt 88–74. Medan förare och ledare omfamnade varandra stod en 51-årig klubbchef och gnuggade händerna av förtjusning.

– Vi hade lite tur när Västervik tackade nej så att vi fick köra i elitserien förra säsongen. Så här stort intresse har det inte varit sedan 1970-talet, då speedwayen var som störst. Intresset var hyfsat stort när vi tog silver 2003, men det var inte på den här nivån. Vi har jobbat stenhårt med marknadsföring och sociala medier för att få folk intresserade, säger Håkan Ringkvist.

Vill köra för Smederna

Med nypumpade ekonomiska muskler tar Smederna sats mot 2019, då klubben har stora chanser att ta sitt tredje raka SM-guld.

VM-stjärnan Fredrik Lindgren har redan förlängt kontraktet och lagledarna Jerker Eriksson och Stefan Jarl behöver inte anstränga sig för att få ihop ett slagkraftigt lag.

Förarna uppvaktar klubben i stället för tvärtom.

– Jag vet inte exakt hur många förare som har hört av sig, men det är ett tiotal, medger Håkan Ringkvist.

Hur många av dem är VM-förare?

– Tre, kanske.

Några namn?

– Nej, det vill vi inte gå ut med.

Vad berättar det om klubbens attraktionskraft?

– Den största delen är att vi har en bra ekonomi och betalar i tid. Dessutom är vi svenska mästare, förarna som är här trivs oerhört bra och vi har den bästa publiken och den bästa stämningen på läktarna. Lindgrens mekaniker sa att han aldrig varit i ett lag med en sådan lagkänsla och då har han ändå skruvat i 10–15 år. Jerker och ”Jarlen” har varit fantastiska när det gäller att bygga upp stämningen, säger Håkan Ringkvist.

ARTIKELN HANDLAR OM