Här är alla nya regler i formel 1

Foto: Andre Penner / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix

avAnna Andersson

SPORTBLADET

BARCELONA. Sedan 2010 har han varit del den av Formel 1. Sedan 2010 har han tvingats banta för att ens ha en chans att ta poäng.

Nu är den tiden förbi.

En ny regel ger förarna möjligheten att bygga muskler istället för att svälta sig.

De senaste åren har F1-bilarna blivit allt tyngre, men trots det har förarna behövt banta. Framförallt har det varit ett problem för långa förare som exempelvis Renaults Nico Hülkenberg. Tysken är 184 cm lång och har tvingats ner under 74 kg för att inte tappa allt för mycket tid mot sina konkurrenter varv efter var.

– Min matchvikt med full mundering ligger på 78 kg utan sits och där vill jag ligga, säger Nico Hülkenberg.

– Förra året var jag överviktig under ett par kval och de lättare förarna hade en klar fördel av den regeln. Den har man nu tagit bort den fördelen vilket gör att vi som är längre inte har någon nackdel. Det blir mer rättvist.

Nya regler till F1 2019 - poäng, vikt, däck

Från och med i år ska föraren med stol väga 80 kilo. Den förare som väger mindre får extra vikt så att han når upp till den gränsen.

För flera av de kortare förarna, som 174 cm Kevin Magnussen, betyder förändringen att de nu tillåts gå upp i vikt.

– Jag har lagt på mig fyra kilo muskler och blivit starkare i hela kroppen, det märks verkligen i bilen, säger dansken.

Men viktförändringen är bara en av många regeländringar till 2019 - Sportbladet ger dig alla nyheter.

Foto: Stefan Jerrevång/Aftonbladet/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nico Hülkenberg.

Nya regler till F1 2019 - här är de

• Nya VM-poäng:

Veckan innan premiären blev det klart att snabbaste varvet i loppet ger en VM-poäng, om föraren har en placering bland de tio främsta. De betyder att 21 extra poäng delas ut i år.

• Bränslet

Bränslet ska vara lika strikt reglerat under testerna som under racehelgerna. Dessutom får bilen ta med 110 kg istället för 105 kg bränsle under ett lopp. Detta för att förarna ska kunna trycka gasen i botten utan att behöva spara bränsle.

• Olja:

De senaste åren har det diskuterats om vissa team har fört in motorolja för att öka prestandan. 2019 måste oljetanken vara tom när träning och kval inleds.

• Däck:

2019 finns det fem olika däckalternativ, tre tas med till varje lopp. Den hårdaste gummiblandningen som finns med under en tävlingshelg kallas för hard och alltid vit, mellanblandningen kallas för medium och är gul medan den mjukaste kallas för soft och är röd.

Det kan vara olika gummiblandningar som gömmer sig bakom namnen olika helger.

• Bestraffningar:

Om en bestraffning innebär fler än 15 platsers tillbaka i starten betyder det att föraren automatiskt startar sist, så var det tidigare också. Men om flera förare är drabbare är det numera resultatet i kvalet som avgör vilken ordning de bestraffade förarna startar i. Detta för att det inte ska bli så att förare väljer att inte köra kvalet. Farsen under kvalet till Ryssland GP 2018 ska inte upprepas.

• Handskar

2019 ska förarna ha biometriska handskar som kan skicka information  från föraren till det medicinska teamet. Det finns en sensor som känner av förarens puls och kan meddela läkarteamet direkt om förarens tillstånd efter en kollision.

• Säkerhetsbilen

När säkerhetsbilen lämnar banan gäller gulflagg till dess att bilarna passerar kontrollinjen. Tidigare var det grönflagg, trots att det var omkörningsförbud.

• CFD

Från och med nu är det fritt fram att göra CFD-silmuleringar i samband med att bilen för 2021 ska utvecklas. Det betyder att teamen får göra oändligt många datorstyrda aerodynamiktester, nu handlar det om att hitta det bästa reglementet till 202 och resultatet måste teamen dela med varandra.

• Vikt

Bilens minstavikt höjs från 740 till 743 kg, trenden de senaste åren har varit att bilarna blir allt tyngre.

• Förarens vikt:

Förarna ska vägas in tillsammans med sin sits. Tillsammans måste de väga minst 80 kg, det ger större förare, som Nico Hülkenberg, ett bättre utgångsläge. Tidigare har hans storlek varit ett problem eftersom hans vikt räknats in i bilen.

• Backspegel

Reglerna förtydligas och området där de får placeras är mindre än tidigare vilket leder till att backspeglarna kommer att sitta längre ut.

• Aerodynamik

Till 2019 görs en stor förändring för att öka antalet omkörningar. Det ska bli enklare att närma sig framförvarande bil och  den stora förändringen görs på framvingen som får en standardiserad och enklare design. Den blir 2,5 cm djupare, 7,5 cm högre och kommer att vara två meter bred, vilket är 20 cm bredare än 2018. Bargeboardsen kommer att vara lägre än tidigare, men de blir också tio centimeter längre. Dessutom ska bakvingen vara tio cm bredare än tidigare, vilket ger en bredd på 1,05 meter och den ska flyttas upp sju centimeter. Det ger en större effekt av DRS, den vingen kommer att öppnas med 8,5 centimeter istället för 6,5 som det var tidigare.

• Säkerhet

På bakvingen placeras även två nya LED-ljus, detta för att bilarna ska synas bättre i regn.

• Superlicens

För att köra F1 krävs det att en förare har fyllt 18 år, har ett vanligt körkort och en superlicens. Inför nästa år förändras möjligheterna att ta just den superlicensen. Liberty Media går in som promotor till Formel 3, tidigare GP3, serien under Formel 2 som också avgörs i samband med F1. Det gör att vägen till F1 för allt fler kommer att leda via Formel 3 och Formel 2. För att säkra de 40 poäng som krävs under tre säsonger för att få en licens värderas Formel 2, IndyCar, FIA Formel 3 och Formel  E högst. I Formel 2 ger de tre första platserna 40 poäng därefter faller skalan ner till plats tio, i IndyCar ger en mästartitel 40 poäng mellan de efterföljande placeringarna ger tio poäng mindre ner till plats fyra och därefter faller skalan. I Formel 3 och Formel E ger en titel 30 poäng. Från och med 2019 kan förare bara samla poäng i ett ett mästerskap per säsong.

• Formationsvarv:

Även förare som ska starta loppet från depån får köra med i formationsvarvet.

• Målflagg:

I Montreal, 2018 flaggades loppet av på fel varv. Det ska inte hända igen. Den rutiga flaggan ska användas, men det är inte det officiella bevisat på att loppet är över utan det är numera en ljussignal.

• Personal:

Varje team har 60 medarbetare på banan, men sex undantag är tillåtna. Det rör sig enbart om ny personal som ska skolas in och de får följa med vid totalt två tillfällen.

Senaste snacket - läs F1-bloggen med guiden till helgens premiär

ARTIKELN HANDLAR OM