Bara dårar kör frivilligt bil i centrala Stockholm

1 av 2 | Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Bilköer på Essingeleden.
KOLUMNISTER

I Stockholm klagar vi på en man som heter Daniel Helldén. Han är miljöpartist och borgarråd, det är samma sak som kommunalråd men i Stockholm är vi lite finare så vi säger borgarråd, denne Helldén har i alla fall blivit symbol för en politik som innebär att bilköerna växer och risken för stressrelaterade hjärt– och kärlsjukdomar rimligen ökat.

Trafiken bjuder på ett säreget skådespel. Vilda gasningar, griniga bromsningar, rödljuskörningar, jäktade idioter som svänger framför mötande bilar och blockerar trafiken samt utsätter andra för livsfara. Ännu mer rödljuskörningar med blockerade korsningar som följd. Rasande tutningar. Bilister som plöjer sig genom övergångställen och där fotgängare är centimeter från allvarliga skador eller döden.

Jag känner åtminstone en person som hatar Daniel Helldén och en annan som föraktar honom.

Själv säger jag att jag lurar Helldén när jag finner en förvånansvärt smidig väg att ta mig med bilen genom centrum.

Det sker allt mer sällan. Bara den dumdristige eller den med gott om tid kör frivilligt bil i centrala Stockholm.
Och det är bra. Daniel Helldén förtjänar all respekt. Han är en politiker som med konsekvens driver politik för att förverkliga sin vision av ett bättre samhälle. Egentligen är ju de flesta av oss överens. Vi måste dramatiskt minska utsläppen av växthusgaser.

Märkligt nog har vi inbillat oss att det kan ske utan konsekvenser för hur vi lever våra liv.

Vi har trängselskatt i Stockholm. Den är för låg. Under värsta rusningstiden kostar det bara 35 kronor att köra bil in i stan. Maximal avgift per fordon och dag är 105 kronor för den som kör ut och in och ut och in. Det är lägre än biltullarna i London där man också planerar rejäla höjningar och införande av zoner för ultralåga utsläpp.

Visst är det tråkigt att tala om skatter, avgifter, hinder och förbud. Daniel Helldén försöker alltid – med rätta – paketera sina budskap i positiva och käcka ordalag, ”ren luft och trygg trafikmiljö”, men tyvärr – för Helldén – förknippar många honom med envis förföljelse av bilister.

Låt mig därför bjuda på några positiva besked:

En av årets viktigaste nyheter viftades obegripligt nog bort på notisplats i oktober. Då rapporterade den amerikanska tidskriften Forbes att elbilstillverkaren Tesla under tredje kvartalet sålde fler fordon än Mercedes och Audi i USA. Under årets sista kvartal väntas Tesla gå om BMW också.

Det stora skiftet i bilindustrin är alltså i full gång. Gissa om det råder skräckstämning i de gamla biljättarnas högkvarter.

Snart kommer fordon med stinkestånkande bensin- och dieselmotorer att vara något kuriöst från gårdagen. Personer som kör Ferrari, Porsche och Bentley får samma status som den som kastar ut hushållssopor från köksfönstret.

Elbilar och laddhybrider ökar också i Sverige: efterfrågan är större än utbudet uppger branschorganisationen Bil Sweden. Där har Daniel Helldén och hans kolleger något handfast och positivt att ta tag i. Se till att det finns tillräckligt med laddstolpar för alla elbilar, och gör det fort.

Så att vi med rent samvete kan köra utanför stan åtminstone.

Det här är Peter Kadhammar 00:39
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Trafik

Stockholm