Aftonbladet var en tidning – nu är vi ett digitalt bolag

Foto: LOTTE FERNVALL
Lena K Samuelsson, Aftonbladets chefredaktör, vd och ansvariga utgivare.
KOLUMNISTER

Aftonbladet var en gång en tidning. I dag är vi Sveriges största nyhetssajt, ett av landets främsta digitala bolag. Under 2018 har Aftonbladet vuxit, i dag har vi en total digital räckvidd på över 3,5 miljoner varje dag. Besöker du oss i mobilen är chansen stor att du läser över tio artiklar per gång. Det stora engagemanget ger oss inte bara stolthet utan också en stark affär. Förra året gjorde vi en vinst på över 200 miljoner kronor, något de flesta medier bara kan drömma om.

 

Ändå är resan från att vara en tidning till att vara ett digitalt bolag tuff, även för Aftonbladet.

Häromdagen kom beskedet att Bonniers köper lokaltidningskoncernen Mittmedia. Det är säkert inte den sista stora strukturaffären i den svenska printmarknaden. Det är heller inte svaret på hur den lokala journalistiken ska klara digitaliseringen.

Aftonbladet tillhör den stora börsnoterade mediekoncernen Schibsted. Här i Sverige hör vi ihop med Blocket, SvD, Prisjakt och Lendo för att nämna några, vi har systertidningar och -sajter i Norge och ett gäng kollegor på digitala marknadsplatser världen runt. Schibsteds resa har varit enormt framgångsrik, tidigt såg man att världen stod inför förändring och vågade satsa digitalt. Vi har i dag stora utvecklingsteam, dataanalytiker, konverteringsspecialister, experter på artificiell intelligens, SEO och robotar. Snart ska ytterligare ett börsbolag skapas ur Schibsted.

Stora värden har byggts, i går kunde Schibsteds nya koncernchef Kristin Skogen Lund leverera det bästa kvartalsresultatet någonsin (897 miljoner norska kronor för fjärde kvartalet 2018). Ändå kämpar även Schibsteds tidningar och mediesajter med vikande vinster. Varför? Svaret är att människors beteende ändrar sig snabbare än vad affärsmodellerna hinner med.

 

Digitaliseringen är ett fundamentalt skifte i vårt samhälle och den digitala affären behöver tid för att växa. Det kan man se på Aftonbladets resultat för 2018 som också kom i går.

Aftonbladet fortsätter att växa digitalt och visar ett mycket starkt resultat och en god lönsamhet. De digitala annonsintäkterna växte med 2% under året och vinsten (Ebitda) blev 204 Mkr. Det är en lägre vinst än 2017, då Ebitda uppgick till 270 Mkr. Samtidigt uppgår vinstmarginalen till 11,4 procent, vilket är en för branschen mycket hög nivå och bekräftar Aftonbladets unika position på marknaden. Vi har digitala intäkter på närmare en miljard men har också tvingats ta hårda tag vad gäller våra kostnader. För samtidigt fortsätter vi att tappa intäkter på print och så kommer det sannolikt att vara under många år framöver. Det positiva är att den digitala utvecklingen i stor utsträckning kompenserar för detta tapp. Men inte fullt ut. De närmsta åren blir tuffa även för oss.

Ledande nyhetsjournalistik dygnet runt, live-tv och program, grävreportage, perspektiv och analyser kostar mycket pengar.

Det positiva är också att papperstidningen nog har ett längre liv än vad någon trodde för några år sedan. Vi på Aftonbladet lägger mycket kärlek på vår tidning, varje dag jobbar ett fantastiskt team för att fortsätta utveckla både huvudtidningen och våra magasin.

Häromdagen presenterades en ny ledning med den erfarna redaktören och magasinschefen Erika Scott, den drivna affärschefen Micke Fristedt och kunniga kvällstidningsredaktören Nicke Franchell. Nästa lördag kommer ett helt nytt magasin, lyxiga härliga Gala.

Missa inte det.

 

Vi gillar vår tidning, men Aftonbladet är i dag något annat. Journalistiken är hjärtat som alltid, men vi slåss på en digital spelplan mot amerikanska giganter som Facebook och Google, snart Amazon och sen Alibaba. För att vi ska lyckas krävs en stabil och sund affär.

Den bygger vi nu, med digitala annonsintäkter, vår framgångsrika Plus-tjänst, en växande tv-affär och tjänster som Viktklubb. Vi utvecklar också ny digital journalistik och nya affärer kring Mat & Vin, Resa och Aftonbladet Labs nystartade Family som gör familjelivet lite lättare, tryggare och roligare. Föräldrar berättar och experter svarar, förklarar och tipsar. Kika in här!

Aftonbladet var en tidning. I dag är vi ett digitalt bolag som skapar Sveriges starkaste journalistik. Varje dag. För dig och 3,5 miljoner andra.

avLena K Samuelsson

ARTIKELN HANDLAR OM

Schibsted