Här är Ica-butiken som slopar moms på mensskydd

avEneida Berisha

Från och med nästa vecka kommer mensskydd att vara momsfria på Ica Supermarket Överkalix. Varor som tamponger och bindor får en prissänkning på 25 procent – och nu hoppas handlarna att fler tar efter deras initiativ.

– Att köpa mensskydd är inget val. Halva jordens befolkning är beroende av just de artiklarna och det borde de inte straffas för, säger Ica-handlaren David Larsson.

Sedan 2016 har det varit möjligt för EU-länder att själva bestämma vilken momssats de ska ha på mensskydd, vilket gjort att Frankrike sänkt sin moms från 25 till 5,5 procent. I Sverige ligger dock momsen på varor som tamponger och bindor kvar på 25 procent.

Frågan om olika typer av subventioner av mensskydd är något som diskuterats länge och förra året drev Apoteket Hjärtat kampanjen ”Har du moms, eller?” där de slopade den 25-procentiga momssatsen, vilket Aftonbladet tidigare skrivit om.

Nu bestämmer sig en Ica-butik i Överkalix för att ta ställning i frågan – och slopar momsen på alla mensskydd i sin butik från och med 1 april detta år.

– Vi blev väldigt förvånade över att vi inte sett en enda butik inom livsmedelsbranschen göra det här och kände ”Det här är något vi måste göra”, säger David Larsson, Ica-handlare på Ica Supermarket Överkalix.

”Vi har ett ansvar”

David och hans fru Lina har varit Ica-handlare i butiken i ett och ett halvt år. Under deras ledningsmöten, tillsammans med två andra ledningsgruppsmedlemmar, diskuterar de ofta hur de som Ica-butik kan vara med och bidra till en positiv utveckling i samhället.

– Som Ica-butik tycker vi att vi har ett ansvar att ge tillbaka och påverka samhället i en riktning som vi tycker är bra. Det här är ett sätt som vi i livsmedelsbranschen kan hjälpa till i kampen för jämställdhet.

1 av 4 | Foto: ICA SUPERMARKET ÖVERKALIX

Enligt David är deras initiativ ingenting som kommer lösa hela problemet men de menar att det är ett steg framåt – och ett steg de gärna tar.

– Vi vill gå i bräschen för att sänka priset med 25 procent och hoppas att våra branschkollegor, och konkurrenter för den delen, följer efter.

”Är en jämställdhetsfråga”

Förutom att inspirera andra livsmedelsbutiker hoppas de även på att deras initiativ kommer smitta av sig på politikerna och David ser gärna en debatt kring den höga momssatsen på mensskydd.

– Det är helt enkelt en jämställdhetsfråga. Att köpa mensskydd är inget val. Halva jordens befolkning är beroende av just de artiklarna och det borde de inte straffas för, säger David och fortsätter:

– Det här var inte ett ekonomiskt beslut utan ett baserat på värderingar. Vi kommer ju få in mindre pengar men vi gör detta för att vi tycker att det är rätt. Dessutom ser vi det som en långsiktig investering eftersom det är något samhället kommer må bra av.

ARTIKELN HANDLAR OM