Falska Twitterföljare kan lura annonsörer

Foto: Vilhelm Stokstad/TT
I snitt närmare 30 procent av Sveriges största och mest inflytelserika twitterkontons följare består av fejkkonton, enligt en granskning gjord av Sveriges Annonsörer. Arkivbild.

avTT

NYHETER

Falska konton på sociala medier riskerar att lura annonsörer att deras budskap når fler än vad det i själva verket gör.

Landets största twitterkonton har i snitt omkring 30 procent falska följare, enligt en granskning gjord av Sveriges Annonsörer.

Med hjälp av tjänsterna Twitteraudit och Fakers statuspeople har intresseorganisationen Sveriges Annonsörer granskat 300 av Sveriges största och mest inflytelserika konton. Enligt det första verktyget består i snitt 24,44 procent av deras följare av fejkkonton. Enligt det andra handlar det om 30 procent.

Resultatet skiljer sig dock mycket mellan de granskade användarna. I de extremaste fallen handlade det om 70–80 procent låtsasföljare.

– Att det var så mycket hade man ju inte trott eller hoppats på, säger Tero Merjamäki, kommunikationsansvarig på Sverige Annonsörer.

Han tycker att de som arbetar mot annonsörer har ett ansvar att rensa bort fejkkonton eftersom räckvidden är en viktig aspekt när annonsörer gör sin bedömning.

– Det är viktigt att det är riktiga människor annars kan man övervärdera eller undervärdera en kanal eller en influencer, säger han.

Exempelvis flingföretaget Kelloggs har just meddelat att man slutat betala för utrymme på sociala medier bara baserat på räckvidd, för att de inte vet vad som är fejk och inte, rapporterar branschmagasinet Digiday.

"Trump rasade"

Merjamäki är dock medveten om att det kan finnas ett intresse av att se större ut än vad man är på sociala medier.

– Till exempel Donald Trump rasade när Twitter rensade ut mycket av hans fejkföljare, för det handlar ju om att man ska se ut att ha en väldigt stor räckvidd, säger Merjamäki.

Undersökningen kunde göras tack vare Twitters öppna stuktur men problemet är inte unikt. Men hur definierar man egentligen ett fejkkonto?

"Eftersom Twitter är öppet för många olika användare och profiler är det svårt att dra en tydlig gräns. Det finns exempelvis ett konto som är registrerat för Gud, är det riktigt eller fejk? Men, vi jobbar på att säkerställa att det är en riktig person bakom alla konton och exempelvis har vi en e-mail konfirmation av ens konto", säger Twitters europeiska public policychef till Sveriges Annonsörer.

Vem är fejk?

Även Emanuel Karlsten, journalist och ordförande i Medieakademien, tycker att bedömningen är svår.

– Vad är definitionen på någon som inte är riktig, är det att den är passiv, är det att den följer många utan att ha några följare själv? frågar han och berättar att han har flera vänner som aktivt använder Twitter för att läsa, men aldrig för att skriva.

Han tycker dock att frågan om fejkkonton och annonsörer är viktig och uppmanar företag att fokusera på engagemang snarare än räckvidd.

– Man måste vara medveten om att ha mycket följare inte är detsamma som att ha mycket makt eller stor räckvidd, för det kan man köpa eller fuska sig till. Det man behöver titta på är engagemang över tid. Det är snarare det som avgör hur intressant ett konto är.