Lisebergs reklamfilm var för läskig – stoppas av Youtube

avWilma Eliasson

NYHETER

Nöjesfältet Lisebergs senaste reklamfilm blev lite väl otäck. I videon syns hur en elak clown släpar en blodig tonårspojke genom en korridor – vilket har fått flera annonsörer att reagera.

Nu väljer Youtube att inte visa filmen.

Med halloween runt knuten har nöjesfältet Liseberg i Göteborg släppt en reklamfilm i syfte att marknadsföra parkens nya satsning som är en skräckcirkus. I videon blir en tonårspojke kidnappad av elaka clowner och flera sekvenser innehåller rikligt med blodiga ansikten och halsar.

Många annonsörer har reagerat på filmen och väljer nu att inte visa den – då den är för läskig, vilket Allt om resor skrivit om.

”Gjord för de som uppskattar skräck”

– Vi har ju trots allt förståelse för det, vi har gjort detta i syfte att kittla sinnena för de som uppskattar skräck väldigt mycket och filmen gjordes med den målgruppen i åtanke, säger Ebba Källeskog, pr- och pressansvarig på Liseberg.

Hon berättar att Liseberg valt att inte heller visa filmen i sina egna kanaler.

Liseberg riktar sig ju till många mindre barn, vad har ni för ansvar där?

– Jag tycker att vi tagit ett ansvar för att ingen som inte vill se den här filmen ska behöva se den. Den här filmen porträtterar ju inte det som kommer att ske i parken, jag kan lova dig att ingen kommer att bli kidnappad, säger Ebba Källeskog.

Youtube stoppade även Gröna Lunds film

Så sent som i fjol valde Youtube att stoppa Gröna Lunds reklamfilm inför halloween, då även den ansågs vara för obehaglig, skriver TT.

ARTIKELN HANDLAR OM

Liseberg

Halloween

Youtube

Göteborg