Trygghetslarm slogs ut av mobilstörningar

avTT

Foto: Per Larsson / TT
Trygghetslarmen slogs ut i stora delar av landet till följd av Tele2s problem med mobilnätet. Arkivbild.

Störningar i telefoninätet för Tele2 och Comviq drabbade många kunder under torsdagen innan problemet åtgärdades. SOS var svåra att nå och på flera håll slogs trygghetslarmen ut, vilket innebar att två äldre personer i Halland som hade ramlat inte fick hjälp när de tryckte på sina larm.

Post- och telestyrelsen (PTS) är myndigheten som ansvarar för elektronisk kommunikation. Karin Lodin är sakkunnig på PTS:s nätsäkerhetsavdelning.

– Det är alltid allvarligt med avbrott, det kan potentiellt innebära att någon misslyckas att nå SOS till exempel, säger hon.

Kunder rapporterade under natten och morgonen problem med mobiltelefoni med operatörerna Tele2 och Comviq. Användarna hade dålig eller ingen täckning och varken samtal eller internet i mobilen fungerade.

Enligt Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Tele2 började problemen vid tretiden på natten. Felet lokaliserades senare och under torsdagseftermiddagen har den stora majoriteten av kunderna fått tillbaka täckningen.

– Vi ser nu att den absoluta majoriteten av mobilkunder har uppkoppling igen. Har man inte det kan man testa att starta om mobilen, säger Joel Ibson.

Har anmälts

Störningarna ska ha gjort att samtal till SOS inte har nått fram, rapporterar Aftonbladet. Och Region Västmanland gick upp i stabsläge till följd av att telefonstörningarna gjorde det svårt att nå fram till vården.

Även flera trygghetslarm i bland annat Skåne, Blekinge och Värmland slutade fungera i samband med avbrottet. I Halland fick inte två äldre personer som ramlat hjälp av hemtjänsten när de tryckte på larmet, rapporterar P4 Halland. Räddningstjänsten Väst har Lex Sarah-anmält händelserna.

– Alla tryggetslarm ska ha uppkoppling nu. Det kan dock fortfarande så att det behövs en omstart eller liknande från kommunens sida på vissa håll, säger Joel Ibson.

Krav på rimlig driftsäkerhet

Operatörerna har krav på sig att leva upp till rimlig driftsäkerhet för sina användare. PTS:s uppgift är att granska så att de lever upp till kraven.

– Det finns inget krav på att aldrig få ha ett avbrott och innan vi vet anledningen bakom detta avbrott vet vi inte om det var rimligt eller inte, säger Karin Lodin.

TT: Finns det anledning att se över kraven ni har i dagsläget och ställa ytterligare krav på operatörerna?

– Inte med anledning av en enda händelse, men vi behöver löpande se över kraven. Vi blir ju mer och mer beroende av de här tjänsterna så då blir ju innebörden av rimlig driftsäkerhet en annan, svarar Lodin.

Orsaken till de tekniska problemen i telefoninätet var planerade underhållsarbeten, uppger Tele2.

"Väldigt olyckligt"

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) ser också allvarligt på störningarna som drabbat trygghetslarmen och efterfrågar tydlighet i hur liknande situationer i framtiden ska hanteras.

– Det är naturligtvis väldigt olyckligt. Det aktualiserar också frågan, när vi har den här typen av välfärdsteknik och när den fallerar, vem har då ansvar för vad? Är det kommunerna, företagen eller de som levererar tjänsterna som har ansvaret? säger Greger Bengtsson, samordnare för äldreomsorg på SKL.

I Karlskrona kommun hade man stora problem för omkring 1 650 larmkunder under torsdagen, men nu ska majoriteten av trygghetslarmen fungera igen. För att kunna undvika liknande situationer i framtiden tror Niclas Brissmalm områdeschef för larm i kommunen, att problemet måste hanteras på en högre nivå.

– När systemet går ner sig på det här sättet får det fruktansvärda konsekvenser. Jag tycker att man borde göra något, kanske är det ett ärende för SKL eller regeringen, säger han.