Unikt nödsystem hos Boeing-planen

avTT

Foto: Johan Nilsson/TT
Boeing 737 Max 8 får inte längre flygas i europeiskt luftrum efter flygkraschen i Etiopien i söndags. Arkivbild.

Ett digitaliserat nödsystem – det är vad som framförallt skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan.

– Man har infört ett digitaliserat nödsystem som känner av flygplanets attityder och farter, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert.

I flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 har tillverkaren infört ett delvis digitaliserat styrsystem, enligt Hans Kjäll.

I styrsystemet, som ska förhindra att flygplanet stiger för kraftigt, ingår ett digitaliserat nödsystem som är kopplat till planens autopilot.

Boeing 737 Max 8 är den första modellen som har detta system, enligt Hans Kjäll. Och vad han vet finns inte systemet hos några andra flygplan som används i dag.

– Detta är den första modellen som det finns på. Det fanns ett nödsystem på de äldre modellerna också, men det var kopplat till autopiloten analogt.

Tar över styrningen

Nödsystemet är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart och om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer den checklista som finns när det sker. Nödsystemet ser då till att planets nos sänks automatiskt så att flygplanet sjunker.

– Det finns datorer som räknar ut att signalerna är sådana att man ska sänka nosen på planet för att öka farten när det är för låg flygfart, säger Hans Kjäll.

Flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 stoppades för drift i europeiskt luftrum på tisdagen sedan modellen varit inblandad i två flygkrascher på kort tid. I oktober förra året kraschade ett plan i Indonesien och på söndagen kraschade ett plan i Etiopien där nära 160 människor omkom.

Planet i Indonesien kraschade efter att nödsystemet felaktigt gått i gång och aktiverat autopiloten som styrde planet nedåt. Piloterna lyckades inte ta över manuellt och planet ska därefter ha störtdykt.

Bugg i systemet

Enligt Hans Kjäll misstänker nu flygplanstilverkaren Boeing att det finns en bugg i systemet.

– Eventuellt går det inte att stänga av systemet överhuvudtaget. Normalt slår man av systemet genom en knapp på ratten. När man slår av autopiloten slås även nödsystemet av, men i detta fall gick inte det.

TT: Tror du att nödsystemet är det som ligger bakom båda flygkrascherna?

– Ja, jag håller med Boeing om att det kan finnas en felfunktion i programvaran som gör att det inte går att stänga av nödläget och autopilten som styr flygplanet. Att det inte går att övermanna och att det därför dyker.

– Men det är fortfarande öppna hypoteser, vi kan inte säga att det är så. Vi avvaktar utredningen av det Etiopiska haveriet.