Wikileaks avfärdar uppgifter som falska

avTT

Foto: Matt Dunham/AP/TT
Wikileaks grundare Julian Assange på balkongen på Ecuadors ambassad i London. Arkivbild.

Wikileaks uppmanar journalister att inte skriva om 140 olika "falska och kränkande" påståenden om grundaren Julian Assange, i ett mejl till flera mediehus

I samband med listan pekas den brittiska tidningen The Guardian ut för att ha publicerat falska uppgifter om Assange.

Australiern Julian Assange grundade Wikileaks för att publicera hemligstämplat material från anonyma källor. En del anser att han är en hjälte som kämpar för yttrandefriheten och som har avslöjat maktmissbruk av den amerikanska regeringen. Andra anser att han har undergrävt USA:s säkerhet med sina handlingar.

"Det finns ett genomgripande klimat av felaktiga påståenden om Wikileaks och Julian Assange, bland annat med avsiktliga lögner som planteras i stora och annars 'ansedda' mediekanaler", skriver Wikileaks i ett mejl som har skickats till mediehus med noteringen "Konfidentiell rättslig kommunikation. Ej för publicering".

"Följaktligen har journalister och utgivare ett tydligt ansvar att noggrant kontrollera fakta från förstahandskällor och för att ta hänsyn till följande lista för att försäkra sig om att de inte sprider, och inte har spridit, kränkande falska uppgifter om Wikileaks eller Julian Assange."

Mejlet listar sedan 140 påståenden som Wikileaks anser vara falska och kränkande, som bland annat påståendet att Assange skulle ha varit agent för någon säkerhetstjänst. Även uppgifter om att Assange är en hackare, skulle ha dålig hygien eller bleka sitt hår tillbakavisas.

Assange bor på Ecuadors ambassad i London sedan i juni 2012.

ARTIKELN HANDLAR OM