”Tack vare er är Aftonbladet Plus störst i Norden”

Aftonbladet Plus fyller 15 år – Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson om succén

avLena K Samuelsson

NYHETER

Plus betyder ju mer.

Och mer är vad vi vill ge våra läsare i Aftonbladet Plus, Sveriges största prenumererade digitala tidning. Mer god journalistik, mer inspiration, läsning och fördjupning.

Men också mer av det goda livet – som medlem får du bättre erbjudanden, eftertraktade biljetter och goda rabatter. Vi vill att du som är med i Aftonbladet Plus ska känna dig lite extra uppskattad av oss, för det är du. Genom en digital prenumeration, bidrar du till en fri och oberoende press och starka svenska mediehus.

Tack för det.

Aftonbladet Plus fyller i höst 15 år. Åren går fort, i en digital värld kanske fortare än någonsin. Vi startade 2003, året då rymdfärjan Columbia exploderade, Reinfeldt blev partiledare för Moderaterna och Turkiet vann Eurovision med ”Everyway that I can”. Det är då man förstår att det var länge sedan. Roligt är att vi fortfarande har prenumeranter som varit med från början.

Foto: MAGNUS WENNMAN
Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Vi var tidigt ute och bröt ny mark. Många tyckte vi var ute och cyklade.

På den tiden, när internet var ungt, var det många som ville tolka uttrycket "information wants to be free" som allt skulle vara gratis, av den enkla anledningen att det fanns på nätet. I dag ser världen annorlunda ut och de flesta har insett att man kan få bättre upplevelser, smidigare lösningar och mer relevant information genom digitala betaltjänster.

Det självklara i att köpa sin tidning har blivit ett beteende även digitalt. Prenumererade tjänster som Spotify och Netflix har förändrat hela marknaden, digitala betallösningar som Klarna och Paypal har gjort det säkert och enkelt att handla.

Mediesverige har förändrats i grunden under de här 15 åren, minsta lokaltidning har i dag en betalstrategi och erbjuder sina läsare digitala prenumerationer. Sent omsider ryktas det att även kollegorna på Expressen är på väg att lansera en Plustjänst. Och det är bra, ju fler som står upp för god journalistik värd att betala för desto bättre, både för oss och landets läsare. Svensk dagspress har alltid varit stark bland annat av skälet att vi alltid har drivit två affärer, vi har sålt tidningen till våra läsare och vi har erbjudit plats i tidningen till våra annonsörer som vill nå våra läsare. Samma sak i dag som när Lars Johan Hierta grundade Aftonbladet 1830. 

Skillnaden är tekniken. Och det var det som blev avgörande även 2003. Plötsligt fanns det teknik och möjlighet att paketera och ta betalt för kvalitetsjournalistik online för en stor publik. Aftonbladet Plus och Viktklubb blev två strategiskt viktiga ben att stå på inför en kommande digital resa. I dag är Plus en naturlig del av vårt nyhetsarbete. Det syntes tydligt under valet då läsningen av fördjupande Plusartiklar slog rekord.

Nåväl, jag vore ju en udda kvällstidningsredaktör om jag inte passade på att skryta lite: under de här åren har vi gått från noll till 250 000 betalande kunder. Störst i Sverige. Störst i Norden.

Vi har öppnat vår dörr för många internationella mediehus som har kommit hit till oss i Stockholm för att lära, vi har tätt samarbete med tyska mediejätten Bild Zeitung, Ekstrabladet i Danmark och vår systertidning VG i Norge. Vi har efter stenhårt jobb och fokus fått vår Plusaffär att växa med en bra bit över 100 procent de senaste fyra åren. Det är ett gott betyg från er läsare.

Vi har också prisats för att vi vågat utmana tanken och satsat på en betalaffär sida vid sida med vår annonsaffär. Aftonbladet Plus vann i vintras i Berlin det prestigefulla priset ”Paid Content Awards” i tuff konkurrens med exempelvis New York Times och Wall Street Journal. Och i våras mottog vi ett pris i Köpenhamn för sociala goodwill-kampanjen ”Laget i ditt hjärta”. En underbart engagerande kampanj i samarbete med lokala lag och supporters.

Men, låt oss vara uppriktiga. I början, de första åren, blev det ingen direkt succé. Vi testade och försökte, tänkte fel och gick på minor. Men vi gav aldrig upp. Och med er läsares hjälp har vi tagit oss till en position som ger eko runt om i världen.

De tre senaste åren har vi satsat mer än någonsin på Plus. Sportbladets rosa succé med den absolut bästa och mest initierade sportjournalistiken har gjort att vi kunnat bygga upp ett förtroende hos er. Ett förtroende som vi jobbar hårt för att behålla och utveckla. Men, vi har en lång resa kvar. Vi vill att Plus erbjudande ska bli tydligare, lättare att köpa och mer värt att stanna kvar för.

Vi vill göra journalistik som du som läsare och tittare vill ta del av.
Vi vill vara där det händer och berätta historierna på Aftonbladets vis.
Vi vill väcka känslor och överraska med underhållande reportage, presenterat i unik mobilmiljö.
Vi vill vara din kompass i vardagen, alltid med de senaste testerna och guiderna – kryddat med pigga erbjudanden som du inte kan motstå. 

I dag förstår de allra flesta att det kostar att göra journalistik, oavsett var den publiceras. Det är inte där striden står. Men när en amerikansk president kallar den fria pressen ”enemies of the people” och "fake news", när trollfabriker och dark ads gör informationen på nätet farlig och svårtolkad, då handlar det om att värna den fria pressen. Det gör vi genom att hitta hållbara affärsmodeller. Det gör vi på Aftonbladet genom att fortsätta satsa på Plus. Mer Plus.

Så 250 000 tack för förtroendet. 

Nu växlar vi upp!

Läs också: 15 år med Plus – så blev det en framgångssaga

ARTIKELN HANDLAR OM

Plus