Falafelkocken rasar mot gästerna: ”Vana vid skräpställen”

avJonathan Lundberg

NYHETER

Skräp på borden, snus på tallriken och kunder som inte betalar.

Nu har falafelkocken Ben Rachid fått nog, och satt upp upp en tavla med uppfostrande regler:

– Det är inte alla som kan äta mat, jag är ledsen alltså.

Ben Rachid driver Burgerian Falafel & Grill på Södermalm i Stockholm. Enligt honom serverar de ”Sveriges bästa falafel”.

Men många kunder beter sig illa mot honom – kanske för att falafeln har en snabbmatsprägel.

Han vägrar vänja sig vid gäster som spottar snus på tallriken, lägger sina ryggsäckar på bordet och skräpar ner efter sig.

– De är vana vid skräpställen. Vill du ha fin och färsk mat så vill jag att du beter dig mot mig, säger Ben.

Uppfostrande skylt

Därför har han satt upp en stor skylt vid entrén, fylld med regler. Den första är att tvätta händerna före måltiden. Den andra är att hålla rent omkring sig. Den tredje är att ha pengar på kortet.

Självklarheter, kan tyckas – men Ben Rachid har märkt av stor förändring sedan reglerna infördes. Nu säger han nej till de kunder som inte uppför sig väl.

1 av 4 | Foto: Babs Drougge

– De flesta lär sig med tiden. När de håller rent efter sig blir mitt jobb lättare. Mina andra gäster uppskattar det: ”Det är jättefint”, säger de.

Den fjärde regeln är mindre självklar: ”Fråga inte så mycket. Jag är singel”. Den handlar helt enkelt om att Ben tröttnat på frågor om sitt privatliv.

Egentligen vill han skriva fler regler, men ska vänta tills de första sjunkit in ordentligt. Drömmen är att gästerna beter sig som om de åt hemma vid köksbordet.

– En del gillar inte det. Är de inte nöjda får de gå och äta någon annanstans, det har jag inga problem med, säger Ben Rachid.

Så smakar umami 00:36
ARTIKELN HANDLAR OM