Extra utskottsmöte i riksdagen om it-affär

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikesminister Anders Ygeman (S) borde redogöra för om han kände till IT-affären med känsliga uppgifter på Transportstyrelsen, anser Moderaterna. Arkivbild.
NYHETER

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) ska redan nästa vecka redogöra för riksdagen om Transportstyrelsens brottsliga hantering av känsliga data. Nya uppgifter kommer fram varje dag.

Moderaterna vill ha ut fler statsråd än Johansson på banan.

Jessica Rosencrantz (M), vice ordförande i riksdagens trafikutskott, säger att det är bra att infrastrukturminister Anna Johansson (S) vill träffa utskottet för att informera dem om ärendet. Men det borde ha kommit för länge sedan.

– Regeringen har ju känt till det hela sedan våren 2016, det är väldigt allvarligt att regeringen inte har informerat riksdagen, säger Rosencrantz.

– Det är fler statsråd som borde svara på vad de kände till och vad de har gjort, säger Rosencrantz.

Hon anser att försvarsminister Peter Hultqvist (S), inrikesminister Anders Ygeman (S) och ytterst statsministern borde träda fram.

Möte den 28 juli

Foto: Janerik Henriksson/TT
Försvarsminister Peter Hultqvist (S) ska svara på skriftliga frågor om Transportsstyrelsens felaktiga hantering av känsliga uppgifter har skadat riket. Arkivbild.

Mötet mellan utskottet och Johansson blir av den 28 juli. Till det mötet bjuds också försvarsutskottet in, enligt trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP). Hon säger att hon gärna vill ha svar på hur myndigheten kunde strunta i eller koppla bort de regler som ska garantera att de känsliga registren hanteras säkert och inte kommer i orätta händer.

Svensson Smith säger att hon minns mycket väl hur debatten om integritet flödade när trängselskatten infördes och folk oroade sig för att deras rörelser skulle registreras på ett sätt som var riskfyllt. Det är bland annat sådana data Transportstyrelsen har hand om.

– Men vi avvisade argumentet att uppgifterna kunde hamna i orätta händer, säger Karin Svensson Smith som förstår att en del kritiker av registren nu kan säga "vad var det vi sa, löftena var inget värda."

Kristdemokraternas försvarspolitiske talesperson, Mikael Oscarsson, vill ha mer än extra utskottsmöten.

– Man är skyldig svenskarna en oberoende kommission som får reda ut vad som hänt, hur det kunde ske och vilken skada som är skedd, säger han.

Måste svara

Ygeman och Hultqvist måste, även om de inte säger något annat, senast den 31 juli svara i skrift på flera så kallade skriftliga frågor som Hans Wallmark (M) har ställt i riksdagen om affären på Transportsstyrelsen.

Affären har sin grund i att myndigheten 2015 lade ut datadriften på privata IBM, och en rad av dotterbolag till IBM i bland annat Serbien, Tjeckien och Rumänien, i stället för att ha driften kvar hos Trafikverket. Databasen innehåller många känsliga uppgifter, om körkort, identiteter, fordon och infrastruktur. För att klara övergången i tid ansåg sig myndighetens generaldirektör Maria Ågren inte ha tid att vänta på säkerhetskontroll av de utländska konsulterna och administratörerna av basen. Hon beslöt därför att frångå tre lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

Röjde skyddade

Enligt uppgifter till Svenska Dagbladet körde myndigheten på trots att internrevisorn ifrågasatte det hela redan sommaren 2015. Men styrelsen ansåg sig ha fått all information den behövde av generaldirektören och stretade inte emot.

Det har varit oklart om myndighetens ovarsamma hantering av uppgifterna har resulterat i skada för rikets säkerhet eller enskilda, ingen har velat svara på det. Men Dagens Nyheter ger ett konkret exempel: myndigheten skickade förra året två gånger ut uppgifter per e-post som avslöjade adresser och fordon för personer med skyddade identiteter. Det skulle ha kunnat innebära stor skada för enskilda som fått skydd för att de misshandlats av tidigare partners eller för att ha vittnat i stora rättegångar.

FAKTA

IT-affären

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens it-drift.
I maj 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg ska göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.
I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.
Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av it-driften, oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.
I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.
I januari 2017 får Ågren sluta, regeringen säger inte varför.
Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.
Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens ordförande Rolf Annerberg får sluta.
Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).
Källor: Dagens Nyheter, SvD, regeringskansliet