Instagram får unga att må sämst

NYHETER

Instagram är det värsta sociala mediet för ungas mentala hälsa – tätt följt av Snapchat. Det visar en ny brittisk undersökning.

– Båda plattformarna är bilddrivna och det verkar som att det leder till en känsla av otillräcklighet och ångest hos unga människor, säger Shirley Cramer från Royal Society for Public Health till The Guardian.

Instagram anses skapa en känsla av otillräcklighet och rädsla för att lämnas utanför.
Foto: Erik Nylander/TT / TT NYHETSBYRÅN
Instagram anses skapa en känsla av otillräcklighet och rädsla för att lämnas utanför.

Två stora hälsoorganisationer har den senaste tiden gjort en studie på de fem största sociala medierna i Storbritannien. Resultatet? Fyra av fem sociala plattformar visar sig leda till att unga människor mår sämre, enligt The Guardian.

Instagram var allra värst enligt undersökningen som gjorts med 1 500 personer i åldrarna 14–24 år. Snapchat kom tvåa på den knappast smickrande topplistan, följt av Facebook och Twitter. Den enda plattformen som ansågs ha en positiv påverkan var Youtube.

– Det är intressant att Instagram och Snapchat rankas som de värsta för mental hälsa och allmänt välmående. Båda plattformarna är bildfokuserade och det verkar som att det leder till en känsla av otillräcklighet och ångest hos unga människor, säger Shirley Cramer från Royal Society for Public Health till The Guardian.

Vill se varningstext

Royal Society for Public Health har genomfört studien tillsammans med organisationen Young Health Movement. I studien fick de som svarade ranka de olika plattformarna utifrån 14 kriterier, bland annat sömn, självuppfattning, ensamhet och ångest.

Instagram visade sig ha en negativ effekt framför allt på sömnen, synen på den egna kroppen och rädsla för att missa något viktigt.

Bland de åtgärder som Shirley Cramer vill se återfinns bland annat att ungdomar skulle få upp en varningsruta när de varit inne en lång tid på någon av de sociala plattformarna. En annan idé är en varningstext på bilder som är retuscherade eller digitalt manipulerade.