"Tydliga likheter" mellan flygolyckorna

Foto: Mulugeta Ayene/AP/TT
Flera tusen sörjande samlades i Etiopiens huvudstad Addis Abeba för en ceremoni till minne av offren som dog i flygkraschen utanför staden.
Foto: Mulugeta Ayene/AP/TT
Flera tusen sörjande samlades i Etiopiens huvudstad Addis Abeba för en ceremoni till minne av offren som dog i flygkraschen utanför staden.
Foto: Mulugeta Ayene/AP/TT
Flera tusen sörjande samlades i Etiopiens huvudstad Addis Abeba för en ceremoni till minne av offren som dog i flygkraschen utanför staden.

avTT

NYHETER

Flera tusen sörjande samlades i Etiopiens huvudstad Addis Abeba för en ceremoni till minne av offren som dog i flygkraschen för en vecka sedan.

Samtidigt talar landets transportminister om "tydliga likheter" mellan krascherna i Etiopien och den tidigare i Indonesien med samma typ av plan.

– Tydliga likheter har noterats mellan Ethiopian Air Flight 302 och Indonesian Lion Air Flight 610, som kommer att bli föremål för ytterligare granskning under utredningen, säger transportminister Dagmawit Moges efter att etiopiska myndigheter fått ta del av vad franska haverimyndigheten BEA lyckats tanka ned ur planets svarta lådor och ur ljudupptagningen från cockpit, enligt amerikanska The Wall Street Journal.

Hon säger också att både amerikanska och etiopiska myndigheter har styrkt de data som tankats ned.

Men talespersoner för USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NTSB och luftfartsverket FAA bekräftar inte att de varit med i styrkandet av uppgifterna. Det är ett arbete som påbörjas nu, enligt talespersoner för myndigheterna.

Fått flygförbud

Enligt tidningen har utredarna lyckats få ut all relevant och nödvändig information ur de svarta lådorna. Inom 30 dagar ska en preliminär haveriutredning presenteras.

Samtliga 157 ombord omkom när en nästan ny Boeing 737 Max 8 kraschade i Etiopien den 10 mars. Utredarna tittar bland annat på kopplingar till olyckan med det plan av samma Boeing-modell som störtade i Indonesien i oktober, med 189 dödsoffer som följd.

En teori är att ett nödsystem, som förkortas MCAS och som reglerar planets fart och höjd, inte fungerar som det ska. Flygplanstypen har nu efter många turer fått flygförbud i en lång rad länder.

Boeing: Var godkänt

Enligt tidningen The Seattle Times , som åberopar källor som arbetar eller har arbetat inom FAA, har Boeings säkerhetsanalyser att MCAS-systemet haft flera allvarliga felaktigheter. Bland annat har kraftfullheten i systemet underskattats. Tidningen ställde redan några dagar före kraschen i Etiopien frågor till företaget och myndigheten om uppgifterna men svaren har inte varit detaljerade.

I ett uttalande på söndagen hänvisar Boeing till att FAA har godkänt MCAS-systemet samt kommit fram till att flygplansmodellen uppfyllt alla säkerhetsregler och krav som ställs.

Boeings chef Dennis Muilenburg säger i ett annat uttalande att företaget nu slutför uppdateringen av en mjukvara till MCAS-systemet liksom ändringar av instruktionerna för hur piloterna ska öva på att flyga flygplanen.

Tomma kistor

Fyra svenskar fanns bland dödsoffren i Etiopien. En var en kvinna som jobbade på biståndsmyndigheten Sida. Enligt Expressen var hon 50 år gammal och de övriga svenskarna var en 30-årig kvinna, en 55-årig man samt en 45-årig man som varit bosatt i Kenya sedan 2008.

En massbegravning ägde rum på söndagen vid en katedral i Etiopiens huvudstad Addis Abeba. Ortodoxa präster svingade rökelse över kistor klädda i den etiopiska flaggan där inramade foton på de omkomna lagts ovanpå.

Kistorna var tomma eftersom det kommer att dröja innan de anhöriga får hem kvarlevorna, som i många fall rör sig om förkolnade fragment. Det kommer att ta uppemot sex månader att med hjälp av dna-tester identifiera resterna efter dödsoffren. I väntan på det har anhöriga erbjudits jord från olycksplatsen att begrava.

– Det gör oss så ledsna att vi inte kunde finna några av hennes kvarlevor, säger Teshome Legesse, vars syskonbarn Ayantu Girma också arbetade som flygvärdinna på planet.