Mavis Staples sjunger starkt om förändring

avHåkan Steen

1 av 2 | Foto: Anti-
Mavis Staples sjunger alltjämt fantastiskt på nya albumet ”We get by”.

ALBUM Själ, värme och brinnande engagemang. Mavis Staples hittar helt rätt även med nye producenten Ben Harper.


Mavis Staples
We get by
Anti-/Playground


SOUL Den 10 juli fyller Mavis Staples 80 år. Med en mer än sex decennier lång karriär bakom sig både i Staple Singers och som soloartist hade hon med gott samvete kunnat pensionera sig för länge sedan.

I stället har hon de senaste femton åren levererat en svit om sex album som hör till det starkaste hon spelat in.

Ihop med väl valda producenter och låtskrivare som Ry Cooder, M Ward och inte minst Jeff Tweedy från Wilco har hon där lyckats sålla fram essensen av det som gör hennes artisteri så unikt. En fantastisk röst, en lika delikat som avskalad mix av strävt lödig soul, blues, gospel och r’n’b och inte minst ett blossande och ständigt närvarande socialt engagemang, djupt rotat i Chicago-sångerskan sedan den amerikanska medborgarrättsrörelsens tidigaste dagar.

På sitt fjortonde album hittar Staples ännu en samarbetspartner på samma våglängd som även lyckas leta fram nya sidor och temperament i den väldiga rösten: Ben Harper.

49-åringen från Kalifornien är sedan 90-talet känd som artist i eget namn. Här både skriver och producerar han, och kliver in jämte Staples vid mikrofonen i det mäktiga titelspåret.

Redan i första låten, raspigt bluesiga ”Change”, sätter Staples tonen för skivan: ”what good is freedom if we haven’t learned to be free”.

Förutom att rösten är lika stark som någonsin blir det här också extra tydligt att viljan att fortsätta även grundar sig i en känsla av att det hon står för behövs mer än på länge. Med bakåtsträvande mörkerkrafter som vinner ny mark runt om i världen, inte minst i hennes eget hemland, är mycket av det Staples och hennes syskon en gång sjöng om i låtar som ”Long walk to DC” alltjämt brinnande aktuellt.

I låten ”Brothers and sisters” bryr hon sig inte ens om att linda in vad det handlar om: ”Trouble in the land, we can’t trust that man”.

Men som vanligt med Mavis Staples är det tron på en ljusare framtid som dominerar. Förändring är det genomgående temat.

Den varma stämningen accentueras utsökt av hennes mångåriga turnéband med gitarristen Rick Holmstrom längst fram i mixen.

Han spelar inte en ton i onödan. Bara dem som verkligen behövs för att lyfta fram en av pophistoriens allra mest sprakande röster i bästa möjliga ljus.

Att lyssna känns som en långpromenad i vårsolen. De mörka molnen skingras och tankarna klarnar.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik


ARTIKELN HANDLAR OM

Musik

Soul