Lykke Li sprider magiskt mörker

Foto: MAGNUS SANDBERG

avNatasha Azarmi

MUSIK

KONSERT Lykke Lis enda Sverigespelning för i höst är avskalad men rymmer ändå en värld av känslor.


Lykke Li
Plats: Annexet, Stockholm. Publik: 3 200. Längd: ca 90 minuter. Bäst: ”Sex money feelings die” och ”Gunshot”. Sämst: Den starka basen tar över alltför mycket ibland.


”If you like the feeling of a hard rain falling”. Så inledde Lykke Li albumet ”So sad so sexy” tidigare i år och lyckades fånga hela sitt artisteri i en mening.

Det har alltid vilat ett bombastiskt mörker över Lykke Lis låtar. Hon har hellre skrivit om kärlekens sista dagar än första. Det som skaver och svider.

Men på ”So sad so sexy” var det som att även musiken kom i kapp. Hennes nyfunna kärlek för r'n'b och trap öppnade upp en helt ny värld av briljanta melodier i moll.

Spelningen på Annexet är den enda Lykke Li gör på svensk mark i höst.

Scenen lyser ofta upp av ett dovt ljus i rött eller blått och huvudpersonen vandrar omsorgsfullt runt på scenen, oftast med bara en mikrofon i hand. Det är sensuellt, mjukt och intimt.

Men i det tysta rymmer ändå en värld av känslor och förtvivlan.

I extranumret ”Last piece” berör 32-åringen på djupet när hon vädjar om att få behålla det som finns kvar av hennes hjärta.

Innan dess har ”Jaguars in the air” fängslat publiken med sammetslen sång och stenhård bas. Jag ser mig omkring och ingen verkar kunna slita blicken från henne.

”Jag måste ta mig en sup. Ta en sup nu så kör vi, okej?”, säger Lykke Li från scenen. Sedan dedikerar hon ”Bad woman” till ”mina kvinnor därute”. Hon spelar synth med ena handen och låter rösten skölja över mikrofonen med den andra.

Den Los Angeles-baserade artisten är en mästare på publikkontakt. Under ”Sex money feelings die” är sången urstark och stämningen laddad.

När Lykke Li ser händerna i luften avbryter hon och utbrister: ”Jag vet att ni är redo att dansa och sjunga samtidigt”.

Hon vill lära oss en koreografi och gestikulerar låttitelns fyra ord. Vi härmar och plötsligt står hela Annexet och tar sig på skrevet och gnuggar tre fingrar mot varandra.

Men hon lyser lika starkt i äldre låtar. ”No rest for the wicked” och ”Little bit” vittnar om varför hon blivit en världsstjärna.

”Gunshot” är fullkomligt rafflande och när ”I follow rivers” börjar direkt efteråt börjar marken skaka och benen ge vika.

Lykke Li må vara en avskalad liveartist men när hennes mörka universum får komma till liv är det inget mindre än explosivt.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM