Benjamin Ingrossos attack mot Mello-artisterna: ”Ingen integritet”

Andreas Johnsson och Jon Henrik Fjällgren kritiserade i populära podden

avCornelis Rikken

Skamlöst plagiat eller en oskyldig homage?

Nu ger sig Benjamin Ingrosso in i diskussionen angående låtstölder i årets Melodifestival.

– Man kan faktiskt ta sig en runda till och försöka skriva det bättre. Jag kallar det lathet, säger han i podcasten ”Wahlgren och Wistam”.

Plagiatanklagelserna har haglat under årets upplaga av Melodifestivalen.

Både Andreas Johnson och John Henrik Fjällgren har anklagats för att ha kopierat delar av sina bidrag från houseproducenterna Avicii och Axwell & Ingrosso.

I ”Wahlgren och Wistam”, Pernilla Wahlgren och Sofia Wistams podcast, tas ämnet upp för diskussion igen.

I avsnittet ”Oldfluencer” riktar Pernilla Wahlgren stark kritik mot Andreas Johnssons bidrag ”Army of us” och säger att det är ”pinsamt” att han inte kan erkänna att han har influerats av Aviciis monsterhit ”Without you”.

– Det är dumt i och med att Tim dog förra året. Han kan knappast reagera och säga: ”Hallå ni har snott delar av min låt”. Hur kan man då sitta och låtsas att man inte har hört en av världens mest kända och spelade låtar i år?, säger hon.

Även Jon Henrik Fjällgrens ”Norrsken” och likheterna med Axwell & Ingrossos ”Sun is shining” tas upp i podden.

”Ingen integritet”

Poddduons respektive söner, tidigare Mello-vinnaren Benjamin Ingrosso och Tjuvjakt-producenten Kid Eriksson, son till Wistam och Thomas ”Orup” Eriksson, ger sig också in i diskussionen.

– Jag tror lätt det skulle kunna gå till rättegång om de orkar göra det, säger Kid Eriksson i podden.

– Man kan faktiskt ta sig en runda till och försöka skriva det bättre. Jag kallar det lathet, säger Benjamin Ingrosso.

Han menar att han själv också snor idéer till låtar, men att han har vissa regler han följer.

1 av 2 | Foto: RICKARD TÖRNHJELM
Kid Eriksson.

– Jag ser det inte som att sno utan snarare att inspireras, men ska jag göra det så måste det ha gått typ 20 år. Tar jag något från 90-talet så är det en homage, men skulle jag ta något som släpptes för tre månader sedan har jag ingen integritet.

”Är långt ifrån en stöld”

Andreas Johnson och Jon Henrik Fjällgren verkar dock inte hålla med om kritiken.

– Om folk vill se det som en blinkning så får man se det som en positiv blinkning för han gjorde ju nånting helt magiskt. Det är långt ifrån en stöld, har Andreas Johnson tidigare sagt till Nöjesbladet.

Jon Henrik Fjällgren menar att han inte ens har hört låten han anklagas för att ha stulit melodin ifrån.

– Jag ser ingenting fel i det. Någon låt låter alltid den andra lik, har han tidigare sagt till Nöjesbladet.

Björkman: ”Oförskämt”

Melodifestivalens exekutive producent Christer Björkman menar att han inte ens har noterat likheterna i låtarna.

– Inte att den låter likt i melodin, det har jag aldrig tänkt på. Däremot är den ju stilmässigt väldigt lik den typen av musik som Avicii bland annat representerar, och det är ju ett sound snarare än en melodi, har han tidigare sagt till Nöjesbladet.

Stims (Svenska tonsättares internationella musikbyrå) musikkonsulent Jonas Nordin har beskrivit flera av bidragen i årets Melodifestival som ”nästan inte låtar, utan karikatyrer på andra låtar”, ett uttalande som organisationen har tagit avstånd från.

Även den kritiken har Christer Björkman tidigare slagit ifrån sig i en kommentar till Nöjesbladet.

– Jag tycker att det är en väldigt rolig sägning för det är humoristiskt sagt, men om han menar allvar med det så tycker jag att det är synnerligen oförskämt mot 81 av sina medlemmar att han anser att deras verk är karikatyrer av musik. Det får stå för honom, vi tycker något annat.

ARTIKELN HANDLAR OM