Bandets medverkan i Melodifestivalen kritiseras: ”Strider mot SVT:s regler”

avMathilde Albinsson

Metalbandet Pagan Furys medverkan i Melodifestivalen 2019 ifrågasätts.

Bandet utger sig för att vara ett dataspelföretags ”officiella rockband”.

– Det är ren marknadsföring, säger journalisten Emanuel Karlsten till SVT Nyheter.

I slutet av november presenterade SVT artisterna som tävlar i Melodifestivalen 2019.

Ett av de deltagande banden har därefter blivit en snackis. Metalbandet Pagan Furys medverkan i programmet kritiseras.

I podcasten Mediepodden menar medieanalytikern och kommunikationschefen Olle Lidbom samt journalisten Emanuel Karlsten att Pagan Furys deltagande rimmar illa med SVT:s principer gällande kommersiella reklamuppdrag. Pagan Fury, skriver SVT Nyheter, samarbetar med spelbolaget Paradox interactive i bolagets marknadsföringskampanj för dataspelet Crusader Kings II.

– Paradox är ett extremt kommersiellt företag som säljer en produkt. Pagan Fury är en del av berättelsen, en del av deras content och en stor del av marknadsföringen för det här spelet. Det motgår SVT:s principer att inte ha några kommersiella samarbeten, säger Olle Lidbom i ”Mediepodden”.

– För Paradox blir det en vinst att ens vara med. Det är ren marknadsföring, oavsett om det går åt skogen för dem eller inte i tävlingen, säger Emanuel Karlsten till SVT Nyheter.

Satte stopp för Judit och Judit

Kanalen har tidigare satt stopp för att reklam ska kunna förknippas med artister eller Melodifestivalprofiler.

SVT stoppade till exempel personerna bakom Judit och Judit att medverka i Melodifestivalen 2013. SVT förklarade då att skådespelarna Carina ­Perenkranz och Pernilla ­Parszyk inte kunde vara med ens som privatpersoner, eftersom de var så starkt förknippade med Comhem i marknadsföringssyfte och uppfattades som rena reklamkaraktärer.

Enligt Paradox älskar bandet företagets dataspel så pass mycket att de önskat bli deras ”officiella rockband”. SVT menar därför att Pagan Fury inte kan jämföras med Judit och Judit, då bandet själva sökt sig till Paradox för ett samarbete.

Melodifestivalens projektledare Anette Helenius säger till SVT Nyheter att Pagan Fury har släppt musik innan de blev signade av Paradox, som agerar och verkar som ett traditionellt skivbolag.

”För att försäkra oss att det inte fanns en dold agenda träffade vi paradox och förklarade förutsättningarna för medverkan i Melodifestivalen, vilka är samma för alla tävlande låtar. Paradox har garanterat oss att bandet inte kommer att associera sig med kommersiella budskap eller produkter under karensen för Pagan Furys medverkan.”

1 av 2 | Foto: Jessica Gow/TT
Pagan Fury.

Strider mot SVT:s regler

Men det stämmer inte, menar Emanuel Karlsten i en krönika som publiceras på söndagen på breakit.se. Pagan Fury, menar Karlsten, har inte lämnat några digitala spår efter sig på varken hemsidor, Facebook- eller Myspace-sidor innan de började släppa musik via Paradox.

”Bandet tycks inte funnits på den digitala kartan innan Paradox krönte dem”, skriver Emanuel Karlsten bland annat.

Han uppmärksammar dessutom att bandets sångare Arven Latour, egentligen Mia Stegmar, tävlade med sin dåvarande pojkvän Tobias Gustavsson i duon Itchycoo i Melodifestivalen 2004. I dag är Gustavsson Head of music på Paradoxe interactive, samma bolag som står bakom Pagan Fury.

Enligt SVT:s public service-regler kan alltså bandet riskeras att diska.

”Det här handlar alltså inte om artister som också kan sälja skivor, utan om ett datorspel som hittat ett sätt att synas i Sveriges populäraste tv-program”, skriver Emanuel Karlsten.

ARTIKELN HANDLAR OM