Omskakande och berörande drama

avJan-Olov Andersson

Foto: Foto: Triart media
bär hela filmen Ulrik Munther, till höger, imponerar med sitt lågmälda spel.

drama Filmen som lite oväntat tog popstjärnan Ulrik Munther till årets filmfestival i Cannes, är ingen Munther historia.

Den skakar om och berör på djupet, i sin skildring av hur en ung människa får en andra chans av systemet, men knappast av människorna omkring honom.

17-årige John (Ulrik Munther) har avtjänat ett tvåårigt straff för att han mördade sin flickvän. Han återvänder till lantbruket på svenska bondvischan och sin gamla skola.

I hemmet är vad som har hänt den stora elefanten i rummet. John och pappan (Mats Blomgren) har aldrig haft någon bra kontakt. I skolan är det bara en tidsfråga innan Johns återkomst ska leda till bråk. Och i det lilla samhället är det omöjligt för John att inte konfronteras med mamman (Ellen Jelinek) till den mördade flickan …

Ulrik Munther bär med lågmält spel upp hela filmen på sina axlar. Mats Blomgren har aldrig varit bättre på film i sin skildring av pappans tungsinne och Inger Nilsson – ”Pippi­ Långstrump” i sin första vuxenroll på film – övertygar också som skolans rektor, en av få som försöker hjälpa John.

”Efterskalv” är en slags stram svensk motsvarighet till de belgiska bröderna Jean-Pierre och Luc Dardennes socialrealistiska filmer, fast utan någon som helst försoning.

ARTIKELN HANDLAR OM