ÅSIKT

S tar strid om Sverigebilden

Foto: Stina Stjernkvis/TT / TT NYHETSBYR≈N
LEDARE

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

För fyra år sedan utgick Moderaternas valfilm från en thaikiosk. Fredrik Reinfeldts speakerröst berättade att det här var bilden av den moderna svenska arbetsmarknaden.

Kiosken hade startats av en kvinna och hennes son och gett fyra arbetstillfällen och hundratals skattekronor, förklarade Reinfeldt.
Senare visade det sig att thaikiosken saknade kollektivavtal.
I dag presenterade Socialdemokraterna sin nya valfilm. Den börjar inte vid en thaikiosk utan framför en traditionell korvkiosk. Den unge korvförsäljaren frågar Stefan Löfven vad han vill ha. Frågan får statsministern att skina upp.

Positivt budskap

Glöm "Det är någonting som har gått sönder", den här gången är det ett positivt budskap som gäller för Socialdemokraterna.

Med ett litet leende på läpparna säger Löfven att han vill ha ett samhälle där trygghet går före skattesänkningar.

Bilder på statsministern i sjukhusmiljö, i en polisbil, skjutandes en fotboll med ungdomar i förorten och på en bilverkstad – tillsammans med budskapet att skattepengarna ska användas till fler kollegor i vården och i polisen, äldre ska få en pension det går att leva på och riskkapitalister ska hållas borta från välfärden.
– Och en kokt med bröd vill jag ha, säger Stefan Löfven avslutningsvis till korvförsäljaren.
Tradition och positivitet verkar vara tanken.

Högern stämda i moll

Nu är det tid att värna om kärnväljarna, partiet har inte råd att förlora en enda till.
Det ljusa och optimistiska budskapet står i tydlig kontrast till Allianspartiernas valkampanjer som är stämda mer i moll.

– En dålig mandatperiod går mot sitt slut, säger Ulf Kristersson ödesmättat över mörka bilder på svenska landskap i Moderaternas valfilm.
För fyra år sedan var borgerliga röster kritiska till Socialdemokraternas slogan "Det är något som har gått sönder i Sverige", som de upplevde som missvisande. Nu är rollerna ombytta.

Moderaternas valaffischer pryds den här gången av ett "Nu tar vi tag i Sverige", som ju ärligt talat är ett snarlikt budskap.
Frågan är bara vilket av partierna som har den verklighetsbeskrivning som flest väljare kan känna igen sig i.

Striden började inte med Trump

Kampen om Sverigebilden började inte med Donald Trumps svartmålning av oss i amerikanska medier i våras utan det är en strid som egentligen har pågått under hela mandatperioden.
Efter den stora flyktingkrisen hösten 2015 taldes det alarmistiskt från höger om en "systemkollaps". Utmaningarna det stora flyktingmottagandet är och har varit ska inte förringas, men att vi tre år senare har en växande ekonomi och sjunkande arbetslöshet talar för att olyckskorparna fick fel.

Stefan Löfven har rätt att le och belöna sig med en kokt med bröd. Om han kommer att ha något att fira på valdagen är fortfarande mycket ovisst.

ARTIKELN HANDLAR OM