ÅSIKT

Lönesänkning är en urspårad idé

Anställda får betala billig upphandlingar

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYR≈N
LEDARE

Hur skulle det kännas om lönen för ditt arbete sänktes med nästan 6 000 kronor i månaden när verksamheten tas över av ett annat bolag? Inget vidare kan man tänka sig, inte ens om just du som är fast anställd tills vidare får behålla din gamla lön.

Att din yrkestitel samtidigt ändrade lär inte hjälpa stort när dina nyanställda arbetskamrater får lägre lön än tidigare. Och för den som vikarierar eller har någon annan tillfällig anställning blir det snabbt en lönesänkning.

Ny arbetsgivare

Enligt tidningen Arbetet är det precis vad de anställda på skånska Pågatåg står inför. I december tar företaget Arriva Sverige över driften. De gamla tågvärdarna blir plötsligt kundvärdar som inte längre förväntas kliva ut på perrongen och kontrollera att resenärerna kommer på tåget ordentligt. Det uppdraget ska lokföraren sköta.

Omorganisationen påverkar naturligtvis säkerheten. När perrongerna är krökta eller fulla av folk är det inte lätt att se om någon har problem med barnvakten eller om någons jacka har fastnat i dörren.

Men den beskriver också ett fenomen på arbetsmarknaden. När offentligt finansierad verksamhet som till exempel kollektivtrafik ska upphandlas till lägsta pris finns det egentligen ofta bara ett sätt att pressa priserna, att dra ner personalkostnaderna.

Anställda får betala

De anställda får betala besparingen, och resenärer och andra kunder får en sämre service.

Det är klart att facket inte utan vidare kan acceptera att lönerna sänks mitt under en avtalsperiod, även om verksamheten byter huvudman. Till Arbetet säger Thomas Gorin Weijmer från facket Seko att förbundet i fortsättningen bara kommer att acceptera korta avtal om planerna sätts i verket. I så fall lär vi får räkna med betydligt fler strejker i kollektivtrafiken.

Människor tycker nämligen att stora lönesänkningar är en urspårad idé. Det gäller också kundvärdar på skånska tåg.

avIngvar Persson

ARTIKELN HANDLAR OM

Seko

Pågatåg