ÅSIKT

Så tystar man en klimatförnekare

73-punktsprogrammet bjuder på hopp

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Lisa Abrahamsson /TT
Bränder kommer att bli allt vanligare. Polska brandmän bistod Sverige i sommarens skogsbränder.

En grupp världsberömda fysiker på universitetet i Berkeley, USA, gav sig för tio år sedan på att utreda den globala uppvärmningen. En av dem, Richard Muller, hade dömt ut tidigare samstämmiga temperaturmätningar. Gruppen skulle använda en bättre statistisk metod, menade man, och ta i beaktande att städer växer och att mätstationer kan hamna i varmare stadsmiljö. Gruppen fick stora summor pengar av Koch Foundation, en stiftelse ledd av en konservativ industrifamilj, som tidigare finansierat förnekare av klimatforskning.

Forskargruppen mätte på land, och senare även i världshaven. I en debattartikel 2012 slog Richard Muller fast vad man kommit fram till:
“Kalla mig omvänd klimatskeptiker”, skrev han. Problemet med global uppvärmning var snarare värre än vad tidigare studier visat. ”Människor bär nästan hela skulden.”

Överösta med mejl

Det här berättar DN:s vetenskapsjournalist Karin Bojs i en artikel, och säkert fick hon då ta emot en hel del mejl. Journalister som rapporterar om klimathotet blir nämligen överösta med mejl från förnekare. De mejlar i så stor skala att det går ut över redaktioners tid och resurser. Granskningsnämnden har flera gånger bett SVT att yttra sig om frågor som borde vara etablerad klimatkunskap, när nyhetsredaktionen rapporterat om den globala uppvärmningen som ett faktum. Detta för att så många klimathotsförnekare kontaktat nämnden, rapporterar tidningen Journalisten.
Studien från Berkeley var den fjärde över uppmätta temperaturer över hela världen. Man kan tycka att klimathotsförnekare borde börja tappa luften. Fokus måste vara på omställning.

Stora ljusglimtar av hopp

I den annars rätt dystra läsningen som är resultat av överenskommelsen mellan Mp, S, C och L finns stora ljusglimtar av hopp i klimatfrågan. Särskilt glädjande är satsningen på tåg. “Trafikverket ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer.” “Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas”, “planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras”. Därtill “ökade satsningar på underhåll och investeringar i nya spår”.
Där finns många andra viktiga punkter, som “År 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar.”

Obligatorisk klimatdeklaration vid köp av flygresor till det storresande folket. Förslag om miljöstyrande start- och landningsavgifter ska tas fram. Sverige ska leda vägen mot beskattning av fossilt flygbränsle.

Det ska också bli mer lönsamt att investera i förnybar energi för eget bruk, som solceller, solvärme eller vindkraft.
Det finns flera fördelar med att sluta blunda och förneka. En av dem är att man börjar se lösningar.

avPernilla Ericson