ÅSIKT

Vi har inte tid med tåg som står still

Tågkaos: klart att folk hellre flyger än sitter fast

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: (Arkivbild) Fredrik Sandberg/TT
LEDARE

Folkfesten Bokmässan är över och på söndagen strömmar trötta och nöjda mässbesökare mot Göteborgs centralstation. Väl där förbyts glada miner i långa ansikten. På morgonen har ett tåg rivit upp växeln på västra stambanan, så att bara ett av två spår återstod. Vid lunchtid revs en ledning ned på det andra spåret. Resultatet: lång väntan. Arga röster i hallen: “Jag borde ha tagit bilen”, “Med flyget hade jag varit hemma nu". Väntetiden på tavlan tickar uppåt. Det är kulmen på en tågsommar som bäst kan beskrivas som ett haveri.

Över 40 procent av långdistanstågen var försenade i juni, rapporterar Sveriges Radio. Det beror främst på två saker, enligt Trafikverket – extrem värme och många banarbeten.

– Vi har haft över 400 bränder som på ett eller annat sätt stannat järnvägstrafiken och vi har haft uppåt 356 solkurvor i sommar, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till SR.

Tågen måste fungera när det blir allt varmare

Dags för en påminnelse: värmeböljor kommer att bli allt vanligare, till följd av den globala uppvärmningen. Vi måste ställa om, vi som bebor den här överhettade planeten. Och det lilla landet i norr utmärker sig. Svensken flyger sju gånger så mycket som snittmedborgaren på jorden. Vi lever och konsumerar som om det fanns 4,2 jordklot. Jämfört med EU-genomsnittet har Sverige 15 procent högre utsläpp från transportsektorn. Problemen kan förvärras. SD vill sänka priset på bensin och diesel. Både SD och alliansen vill ta bort flygskatten.

Vi vill inte höra mer om signalfel

Många ondgör sig över hur dyr och krånglig en tågresa genom Europa är. Till skillnad från flyget finns inte en samordnad, överskådlig service för tågbolagen. På hemmaplan är järnvägarna, som Peter Kadhammar skriver, en skam. Signalfel. Växelfel. Solkurvor. Löv på spåren. Hala spår. Därtill vagnbrist. Vagnfel. Vi vill inte höra mer.
Är järnvägsnätet överbelastat? Bygg nya spår. Lämna inte norra Sverige i sticket. Investera, underhåll, förenkla rörelsen mot en grönare livsstil.
Vi har inte tid med tågtrafik som står still.