Livet nedkokat à la Norén

Barbro Westling går på husvisning med relationsbuljong

Foto: ©URBAN JÖRÉN
Jörgen Thorsson, Elisabeth Wernesjö och Cecilia Lindqvist i Lars Noréns ”Episod”.
TEATER

Episod, titeln Lars Noréns nya pjäs, är väl vald. Den är över på ­dryga timmen bara. Synnerligen väl valda är också skådespelarna. Åsa Persson och Jonas Sjöqvist gör det äldre paret som väntar på köpare till sitt hus i ett oattraktivt ytterområde. Cecilia Lindqvist och Mitja Sirén spelar det medelålders paret, Jörgen Thorsson och Elisabeth Wernesjö det yngre som kommer för att titta på huset.

Fem teatrar är inblandade och urpremiär var det på Intiman i Malmö
i lördags. Om bara en vecka drar Episod vidare på Sverigeturné.


Texten är skarp, en återhållsam stillhet som ­exploderar i ett crescendo. Det korta formatet ­antyder essens, att det vi ser utgör buljongtärningen av vad det innebär att leva livet ihop. Men Norén är, tack och lov, inte någon vän av överslätande konventioner. Hans reduktion är just en reduktion. Och som sådan både igenkännbar och överdriven.

Samtalet är nedkokat till varför den andre inte svarade i telefonen tidigare under dagen. Samtal är förresten för mycket sagt. Allt det som gör människor och samtal intressanta är borttaget. Här är i stället ord för kontaktlöshet. ”Vad menar du?” möts av ”Sluta nu!”


Dialogen följer sedan länge upptrampade spår. Och för att ytterligare
understryka det repetitiva låter Norén samma dialog tas om igen, fast av det andra paret. Ord och talare spelar inte någon större roll. Det blir roligt och publiken skrattar.

Scenograf Erlend Birkelands genomskurna husprofil markerar egaliserat flott och träblont nordiskt ett hem. Bara hallens prydliga skohylla finns kvar i hemmet. Det blir precisionen hos ­skådespelarna och ­Sofia Jupithers effektfulla regi som räddar känsligheten och nyanserna på scenen. Som gör att människorna på scenen trots allt framträder och förvandlas till skuggor. De vänder sig bort, kröker sig inåt, knyter sig. Ensamma i ett spel som för dem nära utplåning genom det överordnade lakoniska perspektivet. Detta är livet, sett genom Noréns nuvarande lupp.


Som värst pyr kontaktlösheten och det stilla raseriet i tvåsamheten. De undvikande Norén-männen väcker dock alltmer intresse. Hus­säljaren (Jonas Sjöqvist) svämmar plötsligt över i pladdrande kontakt­sökande, i en frist från hans partners (Åsa Persson) förtärande och massiva sorg.

Episod är vad den heter. Ett formidabelt utsnitt, men långt ifrån en fullödig pjäs av ­Norén.

ARTIKELN HANDLAR OM