Koreograferat möte med Korea

Barbro Westling ser Korea Connection på Skånes dansteater

avBarbro Westling

Foto: Aiden Hwang
KOREA CONNECTION. Två danskompanier delar scenen: Skånes Dansteater, Malmö och Korea National Contemporary Dance Company (KNCDC), Seoul. På bilden: Immixture av Sungsoo Ahn

DANS Att möta Korea National Contemporary Dance Company (KNCDC) på Skånes dansteater i Malmö är oväntat, även om dansvärlden är internationell. Av två vitt skilda danstraditioner har det blivit tre verk och det inledande stycket Immixture är oändligt vackert. 

Den kvinnliga dansaren flyter fram över scenen. Någonstans inne i det välvda fotsida, pärlemorvita tyget finns kroppen. Formade armar och förlängande eller synkoperande händer styr de formaliserade rörelserna, också när tre kvinnliga dansare i långbyxor tar över scenen i ett ledigare och starkt rytmiskt parti. 


Ett utsökt skrammel uppstår när långa blänkande knivplåtar ruskas i dansarnas händer alltmedan den manlige dansaren ensam utför ett krumpinspirerat nummer med hörlurar för öronen. Koreografen Sungsoo Ahn kallar sitt verk ett rekviem, men dansens och musikens mix visar också på möjligheten av bejakande.

Sverigebaserade Fernando Melos The longest distance between two points är en poetisk betraktelse kring blockering och tillgänglighet, precist och sinnligt iscensatt av dansarna i det kor-eanska kompaniet i samspel med en rad lösa träplankor.  

Avståndet är stort till stycket Burnt offering som dansarna i Skåne dansteater har att bita i. Deras nedsmorda ansikten, hjälmar och pannlampor, deras framåt på knäna, för åtminstone mina tankar till gruvarbete, men i programmet skriver koreografen Hyerim Jang om offer till högre makter. Oavsett tolkning av övermakten är underordningen ganska fyrkantigt gestaltad som koreografi.

ARTIKELN HANDLAR OM