De okända bilderna av Christer Strömholm

1 av 3
Flodor chips. Paris, tidigt 60-tal.
KONST

Ett problem med Christer Strömholm: man tror att man har sett alla hans bilder. Det har man ju inte.

På den stora internationella fotofestivalen i Arles som öppnar i morgon visas en kollektion om 61 originalkopior som alla överlevt de fyrtio år som gått sedan Strömholm 47 år gammal hade sina första utställningar.

Några av bilderna från det tidiga sextiotalet har vi inte sett förut. Nu kan ni se dem här intill. En reklambild från Paris, ormar från Tokyo, en transvestit från Place Blance, Paris igen.

Det var till Paris han åkte, Christer Strömholm, redan 1937 för att studera måleri, och dit återkom han efter kriget för att med sin Rolliflex och sin Leica ta de bilder som har blivit legendariska.

De okända bildernas öde är en historia. Först kopierades de av den som av många anses som Sveriges skickligaste kopist, jazzfotografen Crister Landegren. I många år låg bilderna i en ladugård i skånska Glemminge. Till slut fick fotografen Håkan Elofsson ta hand om dem, med hälsningen från Strömholm att "han kunde göra vad fan han ville med dem". Håkan sparade förstås bilderna. I många år hade han dem på vinden. Och nu ställs de alltså ut för världen.

Man bör se Christer Strömholms bilder

som minnesanteckningar från yttre och inre krig. Många av dem har sjunkit in i vårt kollektiva bildminne; det brukar heta att han är provocerande och skrämmande, men inget kunde vara felaktigare. Hans bilder är närgångna, tagna tätt inpå det bräckliga mänskliga psyket, men de uttrycker alltid respekt.

Jag tror han var världens blygaste fotograf.

Fotografi

Anders Paulrud