Skönhet och odjur

Camilla Hammarström ser Vansinnets historia i Södertälje

avCamilla Hammarström

Foto: Södertälje konsthall
Verk ur Kudzanai Chiurais ”Vansinnets historia”

KONST På grund av sina nidporträtt av Robert Mugabe levde den zambiske konstnären Kudzanai Chiurai en tid i exil i Sydafrika. Men efter presidentens fall var han den förste att öppna en utställning på the National gallery of Zimbabwe vintern 2017. Kudzanai Chiurais konst är antikolonial men också kritisk till den postkoloniala nationalstaten, som han menar övertagit kolonisatörernas språkbruk och tänkesätt.

Konstnären leker med revolutionär ikonografi, kristna symboler och den vita europeiska konsthistorien i fotografier, filmer och collage. Ett exempel är en parafras på Artemisia Gentileschis målning Judith slaying Holofernes där det är två självmedvetna svarta kvinnor som halshugger ­offret.

Med detta fotografi vill Kudzanai Chiurai inte bara spegelvända ett europeiskt mästerverk utan betona kvinnornas roll i den afrikanska frihetskampen. 


I sin behandling av kristna motiv ersätter Kudzanai Chiurai ofta Jesus med en afrikansk kvinna. I filmen We ­live in silence möter vi henne vid nattvarden med sina kvinnliga lärjungar som festar vilt omkring henne medan hon själv allvarligt blickar framför sig. Scenen störs av kravaller i förgrunden och kroppar som faller från himlen.

Sedan följer en Pietà där hon död tvättas av en grupp kvinnor. Filmen innehåller även en scen där en kvinna fångas för att offras rituellt under kristna förtecken. 

Här visas också några kvinnor som har tagit makthavares plats. Anslående är ljudspåret med musik från Nigeria och Sydafrika och ett tal av den ghananska självständighetskämpen Kwame Nkrumah om afrikansk solidaritet. 

Besökarna kan även lyssna på Kudzanai Chiurais samling med vinyl­skivor. Det är kampmusik från 1970- och 1980-talen och inspelningar av tal av kända personer inom de afrikanska frihetsrörelserna och medborgarrättsrörelsen i USA. Musiken är viktig i berättelsen om den politiska utvecklingen i Zimbabwe och andra grannländer i södra Afrika. Men även arkivmaterial från konstnärens forskning om Zimbabwes historia som visas i montrar. 


Med titeln Vansinnets historia anknyter konstnären till ­Michel Foucaults bok, men den kopplingen blir för mig otydlig. Visst handlar kolonisation om disciplinering av människor, och visst är den på många sätt en ”vansinnig” historia, men hos Foucault är ämnet hur vi historiskt sett betraktat psykisk sjukdom. Kanske är det bara en ordlek, där Kudzanai Chiurai vränger ut och in på ett ikoniskt västerländskt verk för att spränga det i en ny kontext.

Kudzanai Chiurais är tekniskt skicklig, de påkostade insceneringarna är omsorgsfullt utarbetade och visuellt anslående. Hög finish ger en närmast esoterisk karaktär åt hans verk. De ­ofta brutala motiven blir överjordiskt sköna. 

Den starka roll han ger kvinnorna i sina arbeten är en del av en antipatriarkal agenda. Det är till dem hoppet står.

ARTIKELN HANDLAR OM

Konst