ÅSIKT

Anna Takanen slutar som chef på Kulturhuset Stadsteatern

”Man pratar mer om organisation än teater i dag”

avCecilia Djurberg

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: Petra Hellberg
Anna Takanen slutar efter fem år som teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Anna Takanen slutar som teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern efter fem år. Anledningen till att hon inte ställer sig till förfogande för en ny chefsperiod är att hon vill utveckla sitt konstnärskap efter sammanlagt 14 år som teaterchef. 2005 utsågs hon till rekordung kvinnlig teaterchef på Göteborgs stadsteater och 2015 kom hon till Stockholms stadsteater.

– Det har varit en rik, rolig och utmanande resa där jag har fått chansen att arbeta med de allra största teaternamnen, säger Anna Takanen som inte håller det för omöjligt att hon kanske blir chef igen nån gång i framtiden.


Sammantaget har Anna Takanen repertoarlagt ungefär 180 premiärer på de två teatrarna och den som följt hennes arbete har noterat hennes tydliga fokus på jämställdhet och nyskrivet.

– Det är jag stolt över och över att vi har haft publikens förtroende med närmare 90 procents beläggning på Kulturhuset Stadsteatern i utmanande och tuffa tider. Teatern försvarar sig bäst med hög kvalitet.

Anna Takanen lämnar formellt posten som teaterchef 4 oktober i samband med premiären av John Ajvide Lindqvists pjäs De obehöriga, som hon regisserar.


I oktober kommer hon också ut med sin nya bok Sörjen som blev, om hur det är att vara barn till ett krigsbarn, och hösten 2021 återgår hon till sin tjänst som skådespelare på Kulturhuset Stadsteatern.

I november tillträder Jesper Larsson som ny vd för Kulturhuset Stadsteatern, och ska då rekrytera Anna Takanens efterträdare.

– Jag hoppas att det blir en stor konstnär med integritet och snillrik smak, säger Anna Takanen, som tycker att man ska ha utövande konstnärer på teaterchefsposter.

– Under mina år som teaterchef har de administrativa uppgifterna ökat, man pratar mer om organisation än teater i dag, men för mig ligger professionalismen i hantverkskunnandet och människorna.

ARTIKELN HANDLAR OM