ÅSIKT

Till min efterträdare – kämpa för våra lärare

Gustav Fridolin: Jag är stolt över det jag fått vara med om att göra

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT, LASSE ALLARD
I morgon får Sverige också en ny utbildningsminister. Jag slutar som språkrör i maj, och ser fram emot livet efter heltidspolitiken, skriver Gustav Fridolin.
DEBATT

DEBATT. Isabella Lövin och jag har arbetat hårt för en regering där miljön har en plats vid bordet och rasismen inte har det. I morgon blir det verklighet, och nu börjar jobbet.

Mycket i vår överenskommelse med S, C och L har Miljöpartiet arbetat för: En stark klimatpolitik, jämställdhet, solidariska reformer för familjeåterförening, begränsningar i vapenexporten och för att laga revorna i LSS.

Skolan ska bli bättre för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och fler speciallärare utbildas.

I överenskommelsen ryms också sådant som inte är grön politik – så funkar kompromisser. I arbetet framåt kommer Miljöpartiet behövas, för att ta ett särskilt ansvar att driva på för mer jämlikhet och rättvisa.

Politik får aldrig bara handla om dem med mest pengar. Samhället ska finnas där, för dig och mig, i de tider av livet då vi har det tuffare, när vi behöver varandras stöd.

I morgon får Sverige också en ny utbildningsminister. Jag slutar som språkrör i maj, och ser fram emot livet efter heltidspolitiken. Jag är stolt över det jag fått vara med att göra under de här åren.

Vi har stärkt statens ansvar för jämlikheten. Läsa-skriva-räkna-garantin är på plats, barngrupperna i förskola och fritids blir mindre. Vi har stärkt kulturskolan, gett förskolan en ny läroplan och anställt fler lärare och andra vuxna i skolan.

Kunskapsresultaten går nu upp, fler elever blir behöriga till gymnasiet.

Samtidigt är jobbet framåt stort. Ojämlikheten biter sig fast och slår mot vad Sverige är och vad Sverige ska vara. Din framtid i skolan ska aldrig avgöras av storleken på dina föräldrars plånbok eller akademiska meriter. Du ska ha samma rätt till en bra skola i förort som i innerstad, i bruksort liksom i högskoleort.

Staten tar nu mer ansvar för att pengar når fram till alla skolorna som behöver det och jag tycker personligen det är bra att vi är överens om att också ta fram ett beslutsunderlag om ett förstatligande av skolan.

Men aldrig så genomtänkta reformer kommer inte räcka, om fokus inte är på dem som gör jobbet. Varje reform måste i slutändan handla om att ge lärarna rätt förutsättningar.

Jag har fått se styrkan i lärarkåren. 2015 gjorde Sverige plats för 70 000 nya elever från krig och flykt. Det var ofta svårt. Men för lärarna fanns aldrig något alternativ.

Vi skulle klara det. Och det gjorde vi, de nya fick en plats och ofta ett helt nytt liv – samtidigt som skolan stärkte kunskapsresultaten för eleverna som redan fanns i klassrummen.

Jag har sett hur lärare och rektorer kämpar mot mobbning, för att alla elever ska ha en trygg arbetsmiljö. Det är knappast ett jobb som blivit enklare de senaste åren.

När vuxna kastar förolämpningar mot varandra på Twitter och det till och med från Vita husets allra högsta topp hörs utfall som aldrig ska accepteras på en skolgård – då blir lärarens eller fritidspedagogens jobb svårare. Men lärarna hugger i, för att ditt barn ska vilja gå till skolan.

Lärarna möter eleverna som matas med rasism vid frukostbordet och eleverna som indoktrineras med fundamentalism i hemmet. Lärarna möter eleverna som lever under hedersförtryck. Och varje dag står lärare då upp för demokratin. För barnens rättigheter.

När demokratin nu utmanas, när vetenskap och fakta ifrågasätts, när hatpropagandan sprids – då står lärarna där. Undervisar, hjälper, bildar. Bildningen är demokratins enda egentliga värn och det är lärarna som upprätthåller den. Lärarna är ryggraden i en demokrati.

Inga knapptryckningar i riksdagen kommer göra jobbet i skolan. Det handlar om lärarna. Varje elev som får med sig kunskaperna för livet klarar det för att en lärare haft tid. Det är där som vi politiker kommer in i bilden. Vi ska ge lärarna tid för sitt jobb.

Så detta är mitt enda råd till min efterträdare: Lita på lärarna. Investera i lärarna. Få fler att vilja bli lärare. Då klarar vi allt.


Gustav Fridolin, avgående utbildningsminister, tillträdande folkhögskollärare


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.