ÅSIKT

Så ska vi stoppa de svarta trafikskolorna

Debattören: Ekonomiska brottslingar lurar de som vill ta körkort

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Det krävs krafttag för att en gång för alla stoppa fusktrafikskolorna som lurar hundratals privatpersoner och förstör för en hel bransch, skriver Anders Åkesson (C).
DEBATT

DEBATT. Körkortet är för många en viktig förutsättning för att få jobb. Efterfrågan på yrkeschaufförer och andra körkortsbehörigheter är stor.

Samtidigt råder det brist på arbetskraft som har körkort och den bristen kommer att bli ännu större i framtiden om man inte sätter in åtgärder för att fler ska skaffa körkort.

Tyvärr finns det kriminella som utnyttjar den här situationen och lurar människor som vill ta körkort, genom att locka dem till illegala verksamheter. Det handlar om fejkade trafikskolor som bedrivs utan tillstånd, ett utbrett problem i hela landet.

De svarta trafikskolorna marknadsförs ofta som helt vanliga, legitima trafikskolor

Tänk dig själv, att du betalar dyra pengar för att övningsköra hos ett proffs, hos någon som är utbildad för att lära ut bilkörning, men så upptäcker du att din handledare varken har tillstånd, utbildning eller några som helst garantier och skydd. Att du lika gärna kunde ha privatkört, utan att betala tusentals kronor.

Vem som helt kan hamna i den sitsen. De svarta trafikskolorna marknadsförs nämligen ofta som helt vanliga, legitima trafikskolor.

Dessutom handlar det om ekonomisk brottslighet. De svarta trafikskolorna följer inte skatteregler och snedvrider marknaden för trafikskolor. Seriösa trafikskolor får konkurrens av illegala aktörer som kan dumpa priserna och i värsta fall slå ut dem som följer reglerna.
Det har gjorts vissa ansträngningar för att förhindra illegala trafikskolor. 2012 infördes en begränsning av antalet handledarskap per person till 15 stycken, men tyvärr räckte inte det. De svarta trafikskolorna finns kvar.

Centerpartiet ställer därför nu flera krav på åtgärder för att släcka ned den svarta marknaden där illegala trafikskolor lurar tusentals svenskar som drömmer om körkort:

  1. Inför särskild färg på trafikskolornas skyltar. Precis som i taxibranschen skulle man kunna på det sättet tydligt markera att den här bilen är licenserad för att bedriva trafikskoleverksamhet. Det skulle försvåra för fusktrafikskolorna att bedriva sin illegala verksamhet.

  2. Inför en särskild legitimation för förarutbildare. Om varje trafikskolelärare måste ha en legitimation för att få lära ut, då kan alla som är tveksamma begära att få se den innan de anlitar trafikskolan. Även det skulle innebära ett stort hinder för dem som luras.

  3. Begränsa möjligheterna till dubbelkommandon i privatbilar. Genom att bara licensierade bilar får ha dubbelkommande, det vill säga att personen på passagerarsidan kan gasa och bromsa, blir det svårt för de illegala trafikskolorna att införskaffa bilar som skapar en fasad av en legal verksamhet.

Men man kan inte bara välja en åtgärd för att stoppa den svarta verksamheten, utan det krävs många insatser för att se resultat och stoppa den illegala marknaden.

Transportstyrelsen och Trafikverket har nyligen presenterat en översyn av regelverket, men tyvärr innehåller den inte de åtgärder som krävs. Det är bara att beklaga.

Det krävs krafttag för att en gång för alla stoppa fusktrafikskolorna som lurar hundratals privatpersoner och förstör för en hel bransch.


Anders Åkesson, vice ordförande i trafikutskottet (C)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:34
ARTIKELN HANDLAR OM