ÅSIKT

Bra Björklund – men våga ta ett steg till

Replik på Jan Björklunds debatt om hur läraryrket kan effektiviseras

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT, Lärarförbundet
Liberaler och andra partier behöver ta ett steg till: att rensa upp i den byråkrati som kringskär läraryrket, skriver Johanna Jaara Åstrand.
DEBATT

REPLIK: Jan Björklund (L) är på helt rätt spår när han lovar att låta lärare vara lärare. Vi lärare vill inget hellre än att fokusera på undervisningen och ta ansvar för elevernas lärande. Det är det vi är utbildade för.

Vår arbetstid måste få användas till det som utvecklar undervisningen och maximerar lärandet och inte till kopiering, it-strul, vikarieanskaffning, frånvarorapportering och skolskjutsar.

I dag slösas värdefull lärarkompetens bort på arbetsuppgifter som en administrativ lärarassistent skulle kunna utföra. Liberalernas satsning på lärarassistenter är därför något som är helt rätt och mycket välkommet!

Men Liberaler och andra partier behöver ta ett steg till: att rensa upp i den byråkrati som kringskär läraryrket.

Friheten i yrket behöver öka. Då kan vi fokusera på och ta ansvar för det som spelar roll för elevernas lärande. Börja med att göra läroplaner, kursplaner och ämnesplaner mindre omfattande.

Politiker diskuterar oavbrutet vad skolan ska göra mer, sällan vad skolan eller lärarna behöver göra mindre av.

Skolans uppdrag är större än läraruppdraget och läroplaner och styrdokument är redan för omfattande och för abstrakta, vilket gör att beslutsfattare och föräldrar kan läsa in att skolan ansvarar för mer än vad tanken kanske ens varit.

Det är också dags att rensa i dokumentationshysterin. Under flera decennier har administrationen i skolan växt. Minska floran av inrapportering och dokumentation. Lärare behöver använda tiden till egen fördjupning, till samarbete med kollegor, till att planera och genomföra undervisningen och för att följa upp elevernas lärande.

I dag saknas 60 000 utbildade lärare i Sveriges klassrum.

Om vi lärare får vara just lärare så är jag övertygad om att det skulle betyda mycket för att få fler att vilja utbilda sig till lärare. Och ännu mer för oss som redan är lärare att vilja stanna i yrket.

Lärarbristen har aldrig varit så stor. Därför behöver vi lärare avlastning, men också minskad byråkrati.


Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Den här artikeln är en replik. Läs hela debatten här:

Så här skriver du en debattartikel 00:33