ÅSIKT

Orimligt att straffa ”Kinapaket”, Postnord

Debattörerna: Den som köper något måste få veta vad avgifterna blir innan – inte i efterhand

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: Jimmy Wixtröm
DEBATT

DEBATT. Postnords beslut att redan i dag den 1 mars börja ta ut en administrationsavgift för postförsändelser som kommer från ett land utanför EU väcker ilska hos kunderna och frågor hos oss politiker. Även paket med ringa värde kommer att beläggas med en avgift på minst 75 kronor, och till detta kommer att man ska betala moms på försändelsens värde. Detta gäller även om man beställt varorna innan de nya reglerna träder i kraft, men ännu inte hunnit få varan levererad.

För oss moderater är det självklart att man 2018 ska kunna handla saker globalt via e-handel.

Öppenhet och världshandel är viktiga inslag i vår globaliserade värld och våra regler och myndigheter ska underlätta för en fri handel på nätet.

Samtidigt måste det vara ordning och reda på den internationella marknaden och företag måste göra rätt för sig. Postordervaror från Kina medför stora belopp för staten i uteblivna momsintäkter, och den i praktiken ”momsfria” handeln slår hårt mot den svenska handeln i form av ojuste konkurrens. Det är självklart inte acceptabelt.

Att något måste göras är tydligt, men vi är mycket kritiska till hur detta nu sker.

Framförallt borde kunderna ha fått betydligt större framförhållning när det gäller nya regler och avgifter så man hunnit anpassa sig till dem.

Det är helt orimligt att en konsument inte vet vad avgifterna kommer att bli redan när man gör sitt köp.

Nu kommer många brev och paket troligen inte att hämtas ut utan skickas tillbaka, eftersom ingen betalar 75 kronor i avgift för att få ut ett paket som bara är värt några tior. De nya reglerna borde därför i vart fall skjutas några månader fram i tiden.

I debatten har även föreslagits att Sverige borde överväga att använda den möjlighet EU medger att göra undantag för momsbeläggning av inköp för mycket små summor (upp till 22 Euro). Endast de som gjort köp över denna summa skulle då tvingas betala moms och avgift till Postnord. Mängden administrativt arbete för Postnord skulle samtidigt minska. Detta är kanske ett förslag man skulle analysera närmare?

Den lösning Postnord nu valt att införa med mycket kort varsel känns helt orimlig och rättsosäker för den enskilde.

Vi är förvånade över att inte regeringen agerat. Retroaktiva bestämmelser och avgifter är inte värdigt ett rättssamhälle.


Jan Ericson
Erik Ottosson
Boriana Åberg
Lars Beckman


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Så här skriver du en debattartikel 00:33
ARTIKELN HANDLAR OM

Postnord

E-handel