Sålde bilen – köpte elcykel för pengarna

Foto: URBAN ANDERSSON
Familjen Lagerqvist tröttnade på bilen – och hakade på elcykeltrenden.

avStefan Hesserud Persson

MOTOR

Dyrt och krångligt med parkering.
Familjen Lagerqvist tröttnade på bilen – och hakade på elcykeltrenden.
Nu skjutsar de runt barnen på en ellastcykel istället.
– Det har gått väldigt bra, säger pappa Joakim.

Joakim Lagerqvist, hans fru och två små barn flyttade för ett år sedan tillbaka till Sverige efter att ha bott i Australien en längre tid.

De köpte en bil, men började ganska snabbt att fundera på alternativa transportmedel.

– Vi tänkte att det är rätt dyrt med bil och krångligt med parkering, inte minst dit vi flyttade i centrala Stockholm, säger Joakim Lagerqvist.

Elcykelpremien bidrog

Först införskaffade de en begagnad lastcykel. Men den var tungcyklad, och de kände inte att de kom några längre sträckor.

I samband med att regeringen i höstas presenterade sitt elcykelbidrag väcktes istället intresset för en eldriven variant.

– Elcyklarna är ganska dyra, men när bidraget kom gjorde vi slag i saken. Vi sålde bilen och köpte en ellastcykel istället, berättar Joakim.

Den nya ellastcykeln kostade nästan 40 000, vilket gjorde att de fick nästan maximala 10 000 kronor tillbaka genom premien.

Foto: URBAN ANDERSSON
Familjen Lagerqvist tröttnade på bilen – och hakade på elcykeltrenden.

Men oturen var framme ganska omgående. Redan efter en månad blev cykeln stulen.

– En av de stora nackdelarna med inte minst de lite större varianterna är att de är svåra att få in, framför allt om man bor i lägenhet. De är ganska stöldbegärliga tyvärr, säger Joakim.

Stöldrisken nackdel

De fick dock tillbaka det mesta på försäkringen och kunde köpa en ny identisk modell. Sedan dess har de blivit mer försiktiga.

– Vi har köpt rejäla motorcykelklassade lås och märkt upp den med märk-DNA. Och vi är försiktiga med var vi ställer den.

Vad använder ni cykeln till?

– Hämtar och lämnar barnen på dagis och för att skjutsa till fotbollsträningar och andra evenemang. Och i och med att lådan är så pass stor får man plats med ganska mycket när man handlar, säger Joakim Lagerqvist.

Ibland kan det hända att de saknar bilen berättar han, men då hyr de istället bil. Och cykeln fungerar året om, tycker Joakim.

– Vi köpte dubbdäck och använde den även i vintras. Visst, man kanske inte kommer lika långa sträckor när det är kallt, men den har regnskydd som även fungerar som vindskydd. Så det gick ganska bra.

”Handlar om trafikvett”

En vanlig invändning mot elcykelpremien, och att fler köper elcyklar, är att det ökar olycksrisken. Men Joakim Lagerqvist känner inte igen sig i den beskrivningen.

– Jag tycker inte att det går jättesnabbt. Motorn stänger av vid 25 kilometer i timmen, sedan får man trampa själv. Och man kan ju köra fortare med en vanlig cykel. Det handlar om vanligt trafikvett, vare sig man kör bil, elcykel eller vanlig cykel.

Familjen har hittills inte ångrat beslutet att byta bort bilen.

– Det har gått väldigt bra, framför allt med tanke på vädret vi har nu. Jag har bott på ganska många olika ställen i världen, och Stockholm ligger väldigt bra till med cykelvägar och annat. Om man jämför med Sydney är dessutom acceptansen mellan bilister och cyklister ganska stor, även om alla kanske inte skulle hålla med mig.

Sex saker med cyklister som gör oss vansinniga 02:15
ARTIKELN HANDLAR OM