ÅSIKT

Rätt att skicka tillbaka postkaoset till Kina

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Andreas Bardell / ANDREAS BARDELL
LEDARE

Innan jul anlände dagligen 150 000 paket från Kina till Sverige. Det var skor, leksaker, kläder, väskor, teknikprylar i en aldrig sinande ström och de var köpta genom Wish och Alibaba, shoppingappar som säljer ruskigt billiga varor och nästan alltid erbjuder gratis frakt. Det är inget dåligt erbjudande.

I dag vet vi hur shoppingglädjen slagit mot Postnords pakethantering. I vintras rapporterade nästan alla svenska medier om hur tusentals paket beställda av svenskar ligger dumpade under bar himmel på Arlanda.

Till slut fick paketanstormningen staten att agera.
Sedan den första mars ska alla som köper prylar från Kina eller andra länder utanför EU betala in moms. Om pakets innehåll är värt mindre än 1 500 kronor måste man också betala en administrationsavgift på minst 75 kronor.

Den som beställt Iphone-hörlurar med löftet om att bara betala frakten på 19 kronor måste nu betala 89 kronor ytterligare i avgifter. Det är för dyrt, tycker shoppingsvensken och nu måste Postnord skicka tillbaka 400 000 obetalda och övergivna paket till Kina och andra länder utanför EU.

Det är förstås vansinne, men det är det också att köpa piratkopierade väskor och krimskrams från Kina i förhoppning om att det ska vara gratis. Ingenting är ju någonsin gratis.

Varuinflödet från Kina riskerar slå ut svenska butiker som inte kan konkurrera med privatimporten. Och vårt klimat pallar inte med ett sådant konsumtionsmönster. Shoppingapparnas leveransmodell - där varan skickas med flyg direkt till konsumenten - har nämligen stor påverkan på klimatet.

Hur stor?

Sajten Breakit har redovisat en beräkning över det.
Ett 100-gramspaket som skeppas från kinesiska Shanghai till Stockholm innebär växthusgasutsläpp på 23 gram. Om varan i stället flygs från Kina till Sverige så landar utsläppen på hela 488 gram. Paket som väger ett par kilo kan ge utsläpp på runt 40 kilo.

150 000 paket om dagen betyder 6 000 ton koldioxid.

– Då kan man jämföra det med utsläppen från allt bilåkande i Sverige som ligger på 28 000 ton om dagen. Det är helt sjuka volymer. Koldioxidutsläppen måste minska till ungefär 1 ton per person om vi ska nå klimatmålen, och då ägnar sig folk åt billighetskonsumtion, säger Stefan Wirsenius, docent vid Chalmers, till Expressen.

Det vore utmärkt om folk hämtade ut de bollar, fidgetspinners och mobilskal de beställt, men att statens nya regler har gjort att paketinvasionen från Kina minskat är i alla händelser bra.

Egentligen borde väl de övergivna paketen destrueras, men reglerna säger att det ska skickas tillbaka Kina.

Låt oss hoppas att det aldrig kommer igen. Att vi shoppar klimatet åt helvete är borde fler se som en aning bevärande.

ARTIKELN HANDLAR OM

Alibaba

Postnord