ÅSIKT

Tåghaveriet i EU avslöjar misslyckad klimatpolitik

Klimatkämparna klarar sig inte heller utan flyg

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Foto: Jon Olav Nesvold / TT NYHETSBYRÅN

I stort sett alla EU-valets toppkandidater kommer att flyga mellan Bryssel och Sverige om de väljs in – det visar en enkät som DN genomfört. De tycker tåget tar för lång tid och är för krångligt att boka. Vänsterpartiets Malin Björk, som i flera rankingar har utnämnts till en av Sveriges mest klimatfrämjande EU-politiker, beklagar sig över att hon tvingas flyga eftersom parlamentets resetjänst inte kan boka tåg till Sverige.

Fri rörlighet förstör klimatet

Ingen kommer undan den fossilberoende infrastruktur vi lever med.
Hur är det möjligt att Europa – en rik kontinent med små avstånd mellan städerna – misslyckats med att skapa funktionsduglig tågtrafik? Vi har fri rörlighet för varor, tjänster och medborgare, men varenda rörelse bryter ner klimatet. När ska EU:s politikerkår åtgärda problemet?

I Sverige finns ett fåtal resebyråer som tagit på sig att göra det som EU-parlamentets resetjänst uppenbarligen inte klarar – att boka tågresor mellan länder. Men de jobbar i uppförsbacke. Icke-kompatibla signalsystem, dåligt underhållna järnvägssträckor, bristande samarbeten mellan nationella operatörer och osynkade bokningsfunktioner gör det riktigt snårigt.

Centralens resebutik i Kalmar har gjort sig känd för att trotsa hindren och hitta lösningar. Ryktet spreds snabbt och i vintras blev trycket på deras tjänster så högt att de under en period tvingades stänga för fler förfrågningar.

Det är många som vill ta tåget söderut, men det är i det närmsta omöjligt. Godstransportörerna väljer också bort rälsen, till stor kostnad för klimatet.
EU:s tåghaveri demonstrerar tydligt hur skev dagens klimatpolitik blivit. Det är enklare att skruva i toppstyrda utsläppskrav och skambelägga flyg- och bilresor än att investera i grön infrastruktur och driva igenom nödvändig lagstiftning.

Jag tror de flesta vill göra vad de kan för att ställa om och godtar att klimatskadliga produkter och transportsätt beläggs med högre avgifter. Men då förväntas också något tillbaka.

En grön framtidsunion

Om politiken tänker lämpa över klimatansvaret på var och en som enskilda konsumenter så kommer inte omställningen att lyckas. EU behöver göra stora gemensamma politiska investeringar för att bli en grön framtidsunion. Att ta tåget genom Europa måste bli en förbannad fröjd. Det har länge pratats om att man ska kunna somna på nattåget i Sverige och vakna upp i europeiska storstäder. Dags att möjliggöra det nu.

Från Malmö är det cirka 45 mil till Berlin, 80 till Prag, 125 till Paris och 95 till Bryssel. Inom kort måste det gå snabb och lättbokad linjetrafik till dessa städer – till överkomliga priser. Det är EU skyldigt såväl medborgare som planeten.

avKalle Sundin

ARTIKELN HANDLAR OM