Anna Andersson: ”Han är Sveriges främste förare 2018”

Foto: Pavel Koubek/TT / TT NYHETSBYRÅN
Volkswagen lämnar - Johan Kristoffersson utan plats i rallycross-VM 2019

avAnna Andersson

SPORTBLADET

En VM-titel. Två andraplatser.

2018 behåller Sverige positionen som världens bästa bilsportnation.

2017 var ett magiskt år för svensk bilsport, med tre VM-titlar under en enda säsong.

Ett år senare har WTCC, som Thed Björk vann, tappat sin VM-status och Pontus Tidemand fick se sig besegrad av sin tjeckiske teamkollega i när hans SKODA återigen vann WRC2.

Men trots att de två titlarna gick förlorade är Sverige fortfarande den nationen som varit mest framgångsrik i de tre av FIA:s (internationella bilsportförbundets) världsmästerskap som avgjordes under 2018.

Skrev historia

De svenska framgångarna beror framförallt på att Johan Kristoffersson dominerade VM i rallycross och blev historisk när han vann alla lopp utom ett, och på att Mattias Ekström slutade tvåa i samma mästerskap. En VM-titel och en andraplats, det lyckades ingen annan nation under den gångna säsongen och det är framgångar som svensk bilsport ska vara stolt över.

När vi nu lämnar 2018 och går in i 2019 finns det många spännande förare att följa, men också tre stora förluster.

Volkswagen lämnar VM i rallycross. Därmed tvingas Johan Kristoffersson också byta karriär. Blir det banracing med WTCR, WRC2 eller enbart STCC i väntan på något annat?

Mattias Ekström lämnar VM i rallycross. Hans team tappade fabriksstyrningen från Audi och säljer nu sina bilar. Vad han ska göra framöver är inte klart, men den 40-årige svensken har varit en av Sveriges mest framgångsrika förare under sin nästan 20 år långa internationella karriär. Han kommer att vara saknad.

Foto: Pavel Koubek/TT / TT NYHETSBYRÅN
Mattias Ekström lämnar VM i rallycross.

Sverige tappar sin plats i F1. Marcus Ericsson fick inte nytt förtroende och det är ett bakslag för svensk bilsport. Även om han har haft svårt att hävda sig i Formel 1 har han haft en viktig roll som förebild. Svenska talanger har sett att det går att ta sig ända till racingens kungaklass.

Det positiva är att Ericsson lämnar F1 för IndyCar, ett som är betydligt jämnare och där han förhoppningsvis kan hitta tillbaka till det som en gång fick honom att älska racingen. Till glädjen i kampen man mot man och där han får möjligheten att visa sin potential och slåss om pallplatser igen.

Foto: Kamran Jebreili / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Marcus Ericsson lämnar F1 för Indycar.

Där får han sällskap av Felix Rosenqvist, mannen alltid lyckas vinna lopp oavsett vilken bil i, har valt en satsning i USA och han gör det det team som vann mästerskapet 2018.

Stark framtid

Det gör att svensk bilport har fina förutsättningar inför 2019, aldrig tidigare har två svenskar kört hela säsonger i IndyCar, Thed Björk kör för en titel i WTCR, Emil Bergkvist och Dennis Rådström har inlett starkt med en dubbelseger i JWRC och Johan Kristoffersson har alla förutsättningar för att fortsätta sin framfart.

Bakom de rubriker som stjärnorna skapar finns dessutom en lovande återväxt, exempelvis Linus Lundqvist som trots en stram budget försöker slå sig in på vägen mot Formel 1 och i USA har Rasmus Lindh inlett en spännande satsning mot IndyCar.

Det ger en tro på framtiden.

Trots att Sverige tappar sin plats i F1, samt att Johan Kristoffersson och Mattias Ekström lämnar VM i rallycross.

Fotnot: FIA har fyra VM; Formel 1, rally, rallycross och WEC, men det sistnämnda avgörs först under 2019 och finns därför inte med i sammanställningen.

Årets svenska förare

1) Johan Kristoffersson

Hans segersvit i VM i rallycross är imponerande. Elva segrar på tolv lopp. Han är den mest dominanta av samtliga VM-förare 2018. Nu lämnar VW VM och Kristoffersson vet ännu inte vad han ska göra 2019.

2) Mattias Ekström

Under tre säsonger har han vunnit en VM-titel och slutat på andraplats de senaste två säsongerna. En stark insats av svensken som nu lämnar han VM . Han kommer att vara saknad.

3) Felix Rosenqvist

Oavsett vilket bil han har vinner han lopp. De senaste två åren har han etablerat sig i elbilsmästerskapet Formula E och i helgen kör han årets premiär i Saudi Arabien. Men 2019 vill han fortsätta utvecklas och väljer IndyCar - där han får chansen intill fjolårets mästare hos Chip Ganassi Racing.

4) Linus Lundqvist

Det handlade visserligen om brittiska Formel 3, men han var debutant och han vann mästerskapet. Drömmen är Formel 1 och han satsar han för att ta en plats i FIA:s nystartade Formel 3 (gamla GP3) som avgörs i samband med F1.

5) Pontus Tidemand

Han följde upp segern i WRC2 2018 med en andraplats bakom teamkollegan. Återigen en stark insats av värmlänningen, men vad händer nu? Han drömmer om WRC. Bakom honom finns sedan Emil Bergqvist och Dennis Rådström som var framgångsrika i junior-VM 2018.

6) Marcus Ericsson

Det blev fem säsonger i F1 för svensken, men även om han är tredjeförare för Sauber 2019 kommer fokus att ligga på IndyCar. Det blir en nysatsning och en spännande utmaning i ett mästerskap som avgörs på vanliga racerbanor, stadsbanor och ovaler.

7) Joel Eriksson

Han lämnade formelbil för DTM och tog en seger under sin debutsäsong. Svensken stannar i det mästerskapet även nästa år.

8) Thed Björk

Cyan Racing satsar mot en titel i WTCR. Björk som vann WTCC för ett år sedan nöjer sig aldrig med det näst bästa. Blir samarbetet återigen en vinnande kombination?

9) Rasmus Lindh

Han lämnade Sverige för att debutera i USF1 2000, en supporterserie till IndyCar. Redan under premiärsäsongen utmärkte han sig med en andraplats i mästerskapet.

10) Hampus Ericsson

Marcus lillebror hade det lite tyngre i brittiska F4, men de första loppen i brittiska F3 var lovande. Är en ny Ericsson på väg mot toppen?

Motorstopp

Bröderna Hansen

Peugeot lämnar VM i rallycross. Vad händer med de två talangfulla bröderna? Hansen motorsport är en del av rallycrossens själ om tomten får komma med en present så ge bröderna Hansen justa förutsättningar för 2019.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Rallycross

Indycar